Från och med oktober 2014 så utökar Skangass sin fartygskapacitet för transporter av LNG i Skandinavien.
– Det faktum att vi nu är i en situation med en stadigt växande efterfrågan av LNG gör att vi har ett behov av att öka vår fartygskapacitet med ytterligare ett fartyg. I och med detta så ger det oss en bättre flexibilitet att skräddarsy våra leveranser ytterligare, säger Tor Morten Osmundsen, vd i Skangass.
I Risavika utanför Stavanger producerar Skangass 300 000 ton LNG årligen som sedan distribueras till kunder i Norra Europa. En stor del av produktionen transporteras med fartyg till terminaler, exempelvis den som snart tas i drift i Lysekil.
Coral Anthelia färdigställdes på varv i Kina våren 2013 och har en lastkapacitet på 6500 kubikmeter, vilket kan jämföras med Skangass andra fartyg Coral Energy som lastar 15600 kubikmeter. Coral Anthelias kommer i huvudsak försörja Skangass terminal i Fredrikstad, nära gränsen till Sverige.
I tillägg kommer Skangass i samarbete med rederiet Anthony Veder, arbeta för att anpassa Coral Anthelia för bunkring av LNG till fartyg, och därmed ytterligare utveckla Skangass möjligheter att erbjuda kunder LNG som bränsle till fartyg. Avtalet mellan Anthony Veder och Skangass gäller från första oktober 2014 och är ett kortsiktigt avtal med möjlighet till förlängning.
– Vi är väldigt nöjda med att ha fått möjligheten att utvidga samarbetet med Skangass genom ett avtal gällande Coral Anthelia. Detta visar att marknaden för små LNG-tankers är i stark utveckling, och att båda företagen har en strategisk och stark position i denna marknad. Coral Anthelia blir den tredje LNG-tankern i det småskaliga segmentet som opererar i det nordeuropeiska området, säger Jan Valkier, vd i Anthony Veder, i en kommentar.