Ryssland bygger flytande kärnkraftverk

Ryssland bygger ett första flytande kärnkraftverk, med samma teknik som används i atomdrivna isbrytare, men som ska kunna leverera el, värme och dricksvatten. Det första ska vara i drift redan 2016. Det skriver Stock Markets Review som hänvisar till Aleksandr Voznesenskij, generaldirektör för Rysslands största båtvarv Baltiskij Zavod, som berättade om tidplanen för kärnkraftsbygget under mässan International Naval Show som nyligen hölls i S:t Petersburg.

Tekniken bakom det flytande kärnkraftverket, som ska leverera energi, värme och vatten till avlägsna och ofruktbara områden i det vidsträckta landet, bygger på samma som användes i gamla sovjetbyggda atomdriva isbrytare.

Den flytande plattformen väger 21 000 ton och drivs fram av två reaktorer av typen KLT-40, med en kapacitet att leverera 70 megawatt el och 300 megawatt värme, vilket är tillräckligt för att försörja en stad med 200 000 invånare.

Baltiskij Zavod siktar på att i framtiden börja serietillverkare flytande kärnkraftverk, förmodligen främst avsedda för städer i Arktis och ryska Fjärran Östern, områden som i dag har svårt att klara sin energiförsörjning vilket bromsar deras utveckling.

Men kärnkraftverket kan komma att gå på export också. 15 länder, däribland Kina, Indonesien, Malaysia, Algeriet, Namibia och Argentina har aviserat intresse för att köpa flytande kärnkraftverk av Ryssland.

Akademiker Lomonosov som ”kärnkraftsbåten” kallas är också utrustad med avsaltningsanläggningar för att avsalta havsvatten och ska kunna leverera upp till 240 000 kubikmeter dricksvatten om dagen.

Projektet startade så smått redan 2007 med att farkostens köl byggdes i ett varv vid Vita havet, men det dröjde ända tills 2011 förrän man började bygga skrovet, till följd av ägarbyten och finansiella problem.

Att samma teknik används som i de notoriskt olycksdrabbade atomdrivna isbrytarna från sovjeteran låter kanske inte särskilt betryggande, men enligt Baltiskij Zavod är Akademiker Lomonosov är konstruerat med en sådan säkerhetsmarginal att fartyget är osårbart för tsunamier och andra naturkatastrofer och lever upp till alla IAEA:s säkerhetsföreskrifter.