Konsumentverket, Konsumenternas Energimarknadsbyrå och Svensk Energi vill ta krafttag mot de oseriösa försäljningsmetoder som finns på elmarknaden och som skapar problem för de seriösa. Konsumentverket upprepar förslaget om lagstiftning runt telefonförsäljningen.
– Branschen har en arsenal av verktyg – främst riktlinjer och branschstandarder. Tillsynen från Konsumentverket och Energimarknadsinspektionen känns inte tillräckligt kraftfull. Uppenbarligen saknas vettiga instrument för att kunna gå hårdare fram. Förtroendet för branschen skadas redan av att ett fåtal aktörer inte sköter sig. Konsumentverket har på sistone upplevt ett ökat inflöde av missnöjda kunder, säger Catherine Lillo, ansvarig för bland annat säljetik på Svensk Energi.
Enligt Jane Ullman, jurist på Konsumentverket, behövs det kompletterande lagstiftning.
– Konsumentverket har upprepade gånger vänt sig till regeringen för att få en ny lag som säger att kunden/konsumenten ska bekräfta en beställning skriftligt, innan den kan anses vara godkänd. Att införa regler om skriftlig bekräftelse av en beställning skulle gynna alla seriösa företagare och framför allt kunder.
Bo Hesselgren, Konsumenternas Energimarknadsbyrå, tycker att branschen borde gå före.
– Klagomål förknippade med uppsökande försäljning ökar hos oss. Det är en oroande utveckling. Många konsumenter hamnar i kläm när de ska reda upp problem på grund av undermålig prisinformation, oavsiktliga byten och skadeståndskrav. Jag tycker att elbranschen ska gå före här och införa krav på att avtal som ingåtts genom uppsökande försäljning bara ska genomföras om de bekräftas skriftligt av kunden. Det skulle öka tryggheten för kunderna och även stärka deras förtroende för branschen, säger Bo Hesselgren.
Enligt Catherine Lillo finns det två typer av problem. Dels den uppsökande försäljningen – främst telefonledes men även på gator och torg – där vissa aktörer saknar grundläggande kunskap och agerar därmed vilseledande för kunden. Sedan finns även problem i marknadsföringen sker återkommande övertramp som upplevs som grova. Här handlar mycket av felaktigheterna kring hur kravet på ursprungsmärkning hanteras i praktisk handling.