Som första elbolag öppnar Bixia fysiska butiker för att erbjuda sina produkter och tjänster. Den tredje butiken öppnar i maj i Marieberg Galleria i Örebro.
– Vi är först ut att ta elförsäljningen in i detaljhandeln. Vi planerar en riksomfattande etablering och Örebro är vår tredje ort inom loppet av ett halvår. I oktober förra året öppnade vi vår första butik i Linköping och den sista februari inviger vi en butik i Växjö, säger Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.
Bixia menar att initiativet kan ses som ett paradigmskifte i branschen. Efter två års förberedelser och planering lanserar bolaget nu butiker i en riksomfattande etablering.
Många företag i tjänstesektorn såsom försäkringsbolag, banker och elbolag har idag organiserat sina kundkontakter till kundtjänster och internet.
– Vi väljer att gå mot strömmen. Vi vet att många upplever elmarknadens prissättning och avtalsmodeller som komplicerad. Dessutom är det flera som drar sig för att ringa kundtjänster som kan ha telefonköer. Då kan det vara lättare att komma in i en butik där man kan få svar på sina frågor direkt, säger Joakim Borén.