Ny kylvätska skyddar elbilsbatterier

Batterierna i elbilar är känsliga för överhettning och dyra att byta ut. Illustration: General Motors
Batterierna i elbilar är känsliga för överhettning och dyra att byta ut. Illustration: General Motors
Den nya kylvätskan CryoSolplus skulle kunna förhindra överhettning av batterier i elbilar på ett bättre sätt än luft- och vattenkylning. Foto: Fraunhofer UMSICHT
Den nya kylvätskan CryoSolplus skulle kunna förhindra överhettning av batterier i elbilar på ett bättre sätt än luft- och vattenkylning. Foto: Fraunhofer UMSICHT

En av utmaningarna med elbilar är att förhindra att batterierna överhettas. Lösningen skulle kunna vara en ny kylvätska som leder bort värme från batterierna tre gånger så effektivt som vatten.

Den viktigaste och överlägset dyraste komponenten i en elbil är batterierna. Batterierna är emellertid även den mest sårbara komponenten och de tar lätt skada om de överhettas.

En elbils batterier trivs bäst då de har en temperatur på mellan 20 och 35 grader Celsius. Det räcker emellertid med en tur på motorvägen i sommarvärme för att temperaturen ska bli betydligt högre än så, vilket avsevärt förkortar batteriernas livslängd.

Att använda ett batteri som har en temperatur på 45 grader Celsius istället för 35 grader Celsius halverar till exempel dess livslängd.

Batteriernas känslighet för överhettning gör att det är viktigt att hålla batteritemperaturen nere. Dagens elbilar har emellertid ingen kylning av batterierna alls eller enbart luftkylning.

Problemet med luftkylning är att luft varken absorberar eller leder bort speciellt mycket värme. Det krävs dessutom mycket utrymme mellan battericellerna för att tillräckligt med luft ska kunna cirkulera mellan dem.

Vattenkylning har börjat testas, men även här finns det problem. Även om vatten leder bort mer värme än luft är tillgången på vatten i kylsystemet begränsad, till skillnad från luft som finns i obegränsad mängd.

Tack vare forskare vid Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology i Tyskland kommer det snart att finnas ytterligare ett sätt att kyla batterierna i elbilar. Forskarna har nämligen utvecklat en ny kylvätska kallad CryoSolplus, som kan absorbera tre gånger så mycket värme som vatten och dessutom leder värme mycket väl.

Den nya kylvätskans fördelaktiga egenskaper betyder att det inte behövs lika mycket kylvätska för att hålla batterierna svala och tanken för kylvätska kan därför vara mycket mindre än om man använder vatten. Detta sparar i sin tur in på både vikt och utrymme under huven.

Enligt forskarna är kostnaden för det nya kylsystemet dessutom endast marginellt högre än för ett vattenbaserat kylsystem.

CryoSolplus är en blandning av vatten, paraffin, stabiliserande tensider och en skvätt glykol. Då kylvätskan absorberar värme smälter paraffinet, som från början är i fast form, och lagrar värmen. När lösningen svalnar stelnar paraffinet igen.

Det största problemet under utvecklingen var enligt en av forskarna att sprida ut dropparna av fast paraffin jämnt i vattnet och förhindra att de klumpade ihop sig eller flöt upp till ytan.

Nästa steg i utvecklingen blir nu att fälttesta kylvätskan i ett experimentellt fordon.