Rättvist index även för biodrivmedel

Foto: Skånetrafiken
Foto: Skånetrafiken

Rättvisande och konkurrensneutrala index är en viktig ingrediens i de långa avtal som kännetecknar den upphandlade kollektivtrafiken i Sverige. Tidigare har drivmedelsindex inte omfattat biodrivmedlet RME och partnerna har varit hänvisade egna lösningar som inte avspeglat de verkliga kostnads­förändringarna. Nu har det branschgemensamma indexrådet tillsammans med Statistiska Centralbyrån, SCB, tagit fram ett index för biodrivmedlet RME.

Användningen av RME som drivmedel är mycket vanlig. RME är ett förnybart bränsle som tillverkas av raps och rybs och minskar växthuseffekten genom att koldioxid tas upp vid plantornas tillväxt. Bränslet kan användas rent eller lågiblandad i ”vanlig” diesel. Det berör cirka 500 bussar i Sverige och antalet ökar stadigt.

– Vikten av detta nya index kan inte nog betonas. Fram tills nu har parterna varit hänvisade till egna lösningar som inte avspeglat den verkliga kostnadsförändringen på ett affärsneutralt sätt. Användandet av detta nya drivmedelsindex kommer att vara en viktig del i att använda samhällets gemensamma resurser bättre och få mer trafik för pengarna, Något som är ett måste för att kunna nå vårt branschgemensamma mål att fördubbla kollektivtrafiken, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör för Svenska Bussbranschen Riksförbund.

Kollektivtrafikens branschgemensamma indexråd består av representanter från Svenska Bussbranschen Riksförbund och Svensk Kollektivtrafik samt från 2011 även från Svenska Taxiförbundet. Indexrådet har som uppdrag att säkerställa affärsneutralitet i de fastslagna indexregleringsprinciperna. Rådet ska identifiera och analysera de fall där kostnadsförändringar beroende på skatte- och avgiftsförändringar uppstår och påverkar affärsneutraliteten. Indexrådet arbetar med alla frågor som rör index i kollektivtrafikbranschen.

Publicering av RME-index kommer att ske på BR:s och Svensk Kollektivtrafiks hemsidor.