”Otydlig klimatpolitik på transportområdet”

Lena Dahlman, Svebios expert på förnybara drivmedel. Foto: Anders Haaker
Lena Dahlman, Svebios expert på förnybara drivmedel. Foto: Anders Haaker

Regeringen bedriver en otydlig klimatpolitik på transportområdet, som hotar att bromsa utvecklingen av biodrivmedel och miljöbilar. Det menar Svebios expert på förnybara drivmedel, Lena Dahlman, med anledning av att Svebio nu avlämnat ett remissyttrande över regeringens förslag till styrmedel för biodrivmedel och förslag till miljöbilsdefinition.

Lena Dahlman menar att osäkerhet om de framtida styrmedlen leder till att Sverige förlorar sitt försprång inom denna framtidsbransch.. Regeringens målsättning om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 kommer inte att nås om man inte ökar ambitionerna inom klimatområdet.

– Särskilt allvarligt är att regeringen inte kan ge besked om på vilket sätt man vill stimulera rena och höginblandade biodrivmedel, som etanolbränslena E85 och ED95, ren biodiesel, biogas, HVO och DME, efter nästa års utgång. Den här osäkerheten gör att ett antal projekt nu står och stampar. Utan klarhet och styrmedlen för de kommande åren kan företagen inte genomföra de stora investeringar som krävs. Svebio ser helst att regeringen ger fortsatt skattebefrielse för alla biodrivmedel, säger Lena Dahlman.

Svebio välkomnar att regeringen vill öka låginblandningen i både bensin och diesel. Däremot anser man att regeringens förslag om hur ökningen ska ske, genom införandet av en tvingande kvotplikt och beskattning av låginblandade biodrivmedel, är väldigt negativt.

– Förslaget till ny miljöbilsdefinition har både för- och nackdelar. Det är bra att etanol- och biogasbilar får en klimatfördel. Men för att få fram fler fossiloberoende miljöbilar så räcker inte en sänkning av fordonsskatten som stimulans. Sänkningen av förmånsvärdena bör förlängas och ges med teknikneutralitet, det vill säga gälla alla typer av miljöfordon, inte bara el- och gasbilar. För att garantera klimatnyttan bör man också kräva att miljöbilarna tankas med hållbara biodrivmedel, det vill säga att bilisterna ska kunna visa att man tankat förnybart bränsle för att få del av skattereduktion eller sänkt förmånsvärde, säger Lena Dahlman.