Lena Ek är idag svensk miljöminister. Dessförinnan var hon europaparlamentariker. I Europaparlamentet har Lena Ek (C) lämnat förslag på ett system för distribution av el till eldrivna fordon, samt en infrastruktur med så kallade gröna korridorer - för transporter och höghastighetståg.
– Vad som behövs är ett systembeslut om infrastrukturen, så att transporterna fungerar bättre – att det blir enklare, billigare och roligare att välja ett miljövänligt alternativ. Människor ändrar inte sin livsstil förrän det finns effektiva lösningar.
Hon är övertygad om att utsläppen av växthusgaser kan minska radikalt framöver. Unionens mål är att sänka koldioxidutsläppen med 20 procent fram till år 2020, så att ökningen av jordens medeltemperatur kan begränsas till två grader.
Vad tycker du om att vissa forskare och debattörer vill stänga kolkraftverken omedelbart, för att sänka utsläppen radikalt?
– När det gäller Polen, där nästan all energi kommer från kolkraftverken, så kan det ta många år innan kolet fasas ut. Landet har ett starkt stöd av EU i den processen. Hela energiförsörjningen ska göras om. Det är likadant för de baltiska staterna, som behöver nya ledningar för naturgas och biogas, istället för kolkraftverk. Vi måste visa solidaritet med de fattiga nationerna. I annat fall blir det kaos. Jag har arbetat med Europas energipolitik i ungefär ett decennium och är väl insatt i problematiken.
Europa bör dela med sig av energiproduktionen och stödja de fattiga regionerna, så att de kan genomföra den här förändringen. Vid FN-mötet år 2008 var läget desperat - 190 av världens länder skulle vara överens, inte bara de 27 nationerna inom EU. Sedan dess har USA, men även Kina, ändrat inställning. Det sker ett teknikutbyte och de fattiga regionerna inom G77-gruppen är mycket förväntansfulla. Tekniken finns och ett skifte kan ske inom de närmaste 40 åren.
– Distributionen av energi är en viktig fråga. Världens regeringar måste känna sig säkra på att arbetstillfällena finns kvar, även efter en omställning. Den ekonomiska oron och klimatkrisen är två sidor av samma mynt. Lösningarna finns inom den gröna sektorn och bland tjänsteföretagen, där tillväxtpotentialen är mycket omfattande. Jordbruket behöver byta ut fossila bränslen mot förnybar energi, fast det handlar även om vilket foder vi ger till djuren och hur marken brukas. Man måste ta hänsyn till kretsloppet i samband med energiproduktionen – att det fungerar i alla delar av ekonomin.
Har vi tid med de demokratiska processerna?
– Jag tror på människors initiativförmåga och engagemang. När kemikaliedirektivet och EU: s klimatpaket förhandlades, två mycket svåra uppgifter jag fick ansvar för, så var ministerrådet och kommissionen av en annan uppfattning. Fast den politiska vinden vände, eftersom media och vanliga människor var mycket engagerade i problemet. Jag hade stora förväntningar på mig, och manliga ledare på de stora bolagen emot mig. De förstod inte att det är nödvändigt med ett systemskifte. Tony Blair och Angela Merkel ändrade uppfattning och fick andra politiker med sig. Det är viktigt att världens ledare får relevant information, så att de kan fatta kloka beslut.
– Jag känner ett stort ansvar för att få rätt kunskaper om den nya tekniken, för att kunna stödja viktiga projekt. Vi står inför ett gigantiskt teknikskifte. Jag kommer från en trakt där samhället dominerades av skrivmaskinfabriken Facit, en produkt som numera är helt ointressant. Jag tror att den ekonomiska kris västvärlden går igenom kan vara en träning inför den svåra tid vi har framför oss.
Under förra mandatperioden hade EU en mycket bra energikommissionär, som hade ett starkt stöd hos konkurrens-, forsknings- och miljökommissionärerna. Man arbetade i team med inriktning mot en ekologiskt hållbar utveckling.
Den nya transportkommissionären Siim Kallas från Estland är liberal och en av Lena Eks riktigt goda vänner.
– Vi har en nära kontakt. Han tillhör mitt nätverk och vi träffas regelbundet. Tillsammans med andra kommissionärer vill han ha en genomgripande omläggning till förnybart bränsle för transportsektorn, en stark ambition stödd av ordförande José Manuel Barosso. Den spårbundna trafiken kommer att ha en stor betydelse, en tuff och bra målsättning. Vi kämpar för att tågtrafiken ska fungera i städerna. Sjuttio procent av EU: s folk kommer att behöva transporter över och under marknivå i höghastighetståg mellan centrala orter i Europa. Godstrafiken är högaktuell och under en stark utveckling, och vi måste hitta miljövänliga lösningar för den. Utrikeshandeln kan öka kraftigt, vilket i så fall betyder 2 500 fler lastbilar på de svenska vägarna - varje dygn. Det bästa alternativet är att lägga om så mycket som möjligt av trafiken, från väg till spår.
Siim Kallas kommer att lämna ett förslag på ny transportpolitik inom Europa, med huvudvägar finansierade av EU. Det finns en lista på viktiga leder, samt möjligheter att söka EU-bidrag för projektering och vidareutveckling av transportnätet. En viktig sådan triangel är Stockholm, Oslo, Köpenhamn, ett vägprojekt prioriterat av EU.
– Det finns program för väsentliga, så kallade stomnät, som EU-stödet kan finansiera framöver. Jag förordar höghastighetståg, som binder ihop alla viktiga städer i Mellaneuropa. Man tar tåg istället för flyg, mellan exempelvis Paris och Bryssel, Bryssel och London och så vidare. Flyget används när det är riktigt stora avstånd, som mellan olika världsdelar med ett hav emellan. Det handlar om ett perspektiv på kanske 150 år framåt i tiden. De järnvägar, som byggdes i slutet av 1800-talet, har haft en avgörande betydelse för den industriella revolutionen, samhällsutvecklingen och västerlandets välstånd. Vi måste göra något liknande framöver.
– Den nuvarande planeringen har stor betydelse för investeringarna det närmaste decenniet – det vill säga styr Europas transportnät de kommande hundra åren. Jag ser framför mig ett transportnät med extremt lite utsläpp av växthusgaser, där spårbunden trafik är i fokus.
Vad är din roll i det hela?
Lobbyist för klimatsmarta trafikslag – medverka där besluten fattas. Transportpolitiken kommer att vara väldigt avgörande för hur EU utvecklas framöver. Jag är gruppledare för liberalerna i utskottet för energi, industri och forskning, det vill säga en nyckelperson och mycket aktiv i de förslag utskotten hanterar.
Hur ser du på eldrivna fordon?
– En fantastisk möjlighet om elen produceras utan fossila bränslen. Jag har lanserat Gröna korridorer, liknande den som planeras i Jämtland från kust till kust – där det ska finnas möjlighet att köra elbil hela vägen – det vill säga tanka el och biogas utmed hela sträckan. Det är ett regionalt initiativ och en förebild för hela Europa. Vi behöver projekt med så kallade gröna korridorer, så att marknaden för miljöbilar kan växa.
– EU-kommissionen har lämnat tuffa förslag för en utveckling av de stora städerna, utan fossil
energi. Sådana problem måste hanteras inom hela EU. Al Gore håller i ett sådant projekt för världens största städer – hållbara städer. Det finns idéer lite överallt. För mig handlar det om att underlätta arbetet med väl underbyggda politiska beslut.
Artikeln är skriven precis innan Lena Ek blev Sveriges miljöminister.