Biodiesel på gång i stor skala

Här i Könnern nära Leipzig producerar Agri Capital cirka 6 miljoner kubikmeter biogas årligen. Denna gas överförs till naturgasnätet, och används för elproduktion och uppvärmning. Tyska Mitgas svarar för gasnätet, men råvaran till biogasen levereras av lantbrukare. Foto: Agri Capital
Här i Könnern nära Leipzig producerar Agri Capital cirka 6 miljoner kubikmeter biogas årligen. Denna gas överförs till naturgasnätet, och används för elproduktion och uppvärmning. Tyska Mitgas svarar för gasnätet, men råvaran till biogasen levereras av lantbrukare. Foto: Agri Capital
Nydanare inom branschen. Bio – Ölwerks imponerande anläggning, som ligger vid floden Elbe, startade verksamheten redan för tio år sedan. Foto: Bio - Ölwerk Magdeburg
Nydanare inom branschen. Bio – Ölwerks imponerande anläggning, som ligger vid floden Elbe, startade verksamheten redan för tio år sedan. Foto: Bio - Ölwerk Magdeburg

Tyska Lufthansa börjar tanka i april nästa år med biobränsle i en av bolagets Airbus A321 som kör på sträckan Hamburg-Frankfurt-Hamburg. Inte undra på att den tyska biobränslebranschen har stora förväntningar inför framtiden.

Försäljning av bensin med tio procents inblandning av etanol (E10) har också inletts på bred front på bensinstationerna i Tyskland. Optimismen är därmed stor även hos en av Tysklands ledande biobränsletillverkare i närheten av staden Magdeburg. Nordisk Energi har besökt företaget Bio - Ölwerk, som tillverkar och distribuerar både biodiesel och bioolja.

Företaget, som ligger vid floden Elbe, startade verksamheten för tio år sedan. Under rundvandringen berättade företagets försäljningschef Steffen Grey att företaget, med logistiskt toppläge vid motorvägen mellan Berlin och Hannover, har idag cirka 80 anställda. Bio - Ölwerk levererar biodiesel även till Danmark och andra grannländer.

Enligt Grey kan företagets biodiesel användas som bränsle i dieselfordon eller som ett miljövänligt bränsle i kombinerade värme- och elkraftverk (CHP).

Enligt lagen om tyska Biodrivmedelskvoter, är det obligatoriskt, att andelen biodrivmedel i vanlig diesel uppgår till minst 7 procent. Om biodiesel används som rent bränsle, som till exempel i B100, måste motortillverkarens utsläppsmängd kontrolleras noggrant, förklarade Grey.

Därutöver förser hans företag den tyska läkemedelsindustrin med rapsfrön, glycerin och vegetabiliska oljor, som till och med har försetts med kosher - stämpel av tyska rabbiner.

– Vidare bedriver vi en rad olika tillverkningsenheter, som är utrustade med branschens mest avancerade teknik- och maskiner. Vårt företag bedriver även service i form av logistik och supply chain management, berättade Steffen Grey.

 

Enligt honom framställs biodieseln främst med hjälp av raps. Sedan sex månader byggs ytterligare en anläggning som kan bearbeta 700 000 ton raps per år. Rapsfrökakan, som blir kvar efter pressmomentet, är en nyttig restprodukt som uppstår vid utvinning av olja. Ett ton raps innehåller 650 till 670 kg av rapsfrökakan. Den är rik på energi och protein och kan  nvändas som ett värdefullt foder för nötkreatur, svin och fjäderfä. De höga halterna av fosfor ökar utfodringsvärdet för ungdjur, kor mjölk och köttdjur och bidrar till fertiliteten hos djur, konstaterade Grey.

Företagets högsta årliga produktionssiffra; 200 000 ton för biodiesel, uppnåddes för tre år sedan. Steffen Grey räknar dock med att denna siffra kommer att överträffas redan i år.

Även flygbolaget Finnair har för avsikt att testa biobränsle under våren. Finnair är därmed ett av två europeiska flygbolag som deklarerat att de kommer att prova bränsle från förnybara energikällor under reguljära flygningar. Finländska oljebolaget Neste Oil levererar bränslet – biofotogen – som i dagsläget kostar dubbelt så mycket som vanligt flygbränsle.

Finnairs krav är att biofotogenet ska vara framställt enligt principerna för hållbar utveckling. Finnair kommer inte att använda biobränsle som är producerat av till exempel palmolja.

Under 2012 kommer flygbranschen att bli en del av utsläppshandeln. Efterfrågan på biofotogen kommer till stor del att styras av hur mycket flygbolagen är tvungna att betala för sina utsläppsrätter.

Från Magdeburg fortsatte ”bioenergiodyssén” till delstaten Sachsen – Anhalt och till Tysklands största biogasanläggning i Könnern, i närheten av Leipzig. Anläggningen ägs av marknadsledande Agri Capital.

Här produceras 6 miljoner kubikmeter biogas årligen. Denna gas överförs till naturgasnätet, och används för elproduktion och uppvärmning.

Tyska Mitgas svarar för gasnätet, men råvaran till biogasen levereras av lantbrukare. Agri Capital bedriver för närvarande cirka 64 biogasanläggning på 43 platser i Tyskland och Österrike.

– Vår installerade, totala, kapacitet för elproduktion uppgår idag till cirka 32 megawatt. Vi räknar dock med att kunna höja produktiviteten till 70 megawatt inom några år. För det behövs dock nya anläggningar. Elen levereras till 190 000 kunder i delstaterna Sachsen och Sachsen – Anhalt. När det gäller alstring av biometan ligger kapaciteten på cirka 14 megawatt per år. För det behöver vi cirka 9000 ton förnybara råvaror och 5000 kubikmeter flytgödsel. Varje enskild jäskammare har en kapacitet på 2 500 kubikmeter, förklarade driftchefen, Harald Krüger, under rundvandringen i Könnern.

Det tänkvärda är att en stor del av denna biogasanläggning har byggts i Sverige. För drygt tre år sedan fick Malmberg Water en order på 50 miljoner kronor för att bygga ett avancerat reningsverk för biogas här i Könnern. Tidigare hade företaget med säte i Yngsjö utvecklat tekniken för att avskilja koldioxid från biogasen med resterande metanhalt mellan 97- 98 procent.

– Det är en miljövänlig men effektiv teknik vi har. Man kan nästan jämföra den med champagneprocessen, vi avlägsnar koldioxiden under hårt tryck. Vi har nu tagit våra erfarenheter, paketerat om det och fått en produktserie som passar för naturgasserien. Sedan ska det bara anpassas för olika länder, berättade företagets exportansvarige, Erik Malmberg, för Kristianstadsbladet när kontraktet med Agri Capital signerades för tre år sedan.

Biogas är med andra ord stort i Tyskland, trots senaste ekonomiska krisen. Drygt 4000 anläggningar behöver ny utrustning och effektiv rening för att höja energimängden till samma nivå som naturgas. Utsikterna för utländska underleverantörer av biogasutrustning är därmed mer än utmärkta på den tyska marknaden.