I avtalet med elhandlaren ska det tydligt framgå hur länge man är bunden och hur man säger upp avtalet. Både elhandlare och elnätsföretag ska även informera konsumenten om var man vänder sig med klagomål. Det är några av förändringarna i ellagen från den 1 augusti.
– Ändringarna omfattar såväl elhandelsföretagens som elnätsföretagens skyldigheter mot konsumenterna och innebär att det lagstadgade konsumentskyddet blir starkare, säger Tommy Johansson, avdelningschef på Energimarknadsinspektionen.
För konsumenten innebär förändringarna bland annat att det ska bli tydligare vad avtalet med elhandlaren och elnätsföretaget innehåller. Exempel på uppgifter som alltid ska finnas med i ett avtal är företagets namn, adress, telefonnummer och webbadress, när avtalet tecknades, villkoren för fakturering, villkoren för betalning, villkoren för uppsägning samt villkoren för ersättning om företaget inte följer sin skyldighet enligt avtalet. För avtalen gällande elhandel tillkommer dessutom uppgifter om villkoren för förlängning av avtalet samt avtalets bindningstid.
Elhandlarna och elnätsföretagen blir dessutom skyldiga att på sina webbplatser lämna tydlig information om konsumentens rättigheter, hur konsumenten ska gå till väga med klagomål och vart konsumenten kan vända sig för information eller tvistlösning. I fakturor och i reklam ska företagen återge eller hänvisa till den information som de är skyldiga att redovisa på sin webbplats. Även en skyldighet för elhandlarna och elnätsföretagen att upprätta rutiner för hantering av klagomål införs i ellagen.
I den nya förändrade ellagen kommer också elhandlarna bli skyldiga att underrätta konsumenten vid prishöjningar samt underrätta konsumenten vid ändrade avtalsvillkor för avtal som löper utan tidsbegränsning. Det införs bestämmelser i ellagen om att ett byte av elhandlare ska vara kostnadsfritt.