Färre fakturor stärker konkurrensen på elmarknaden

Foto: sxc.hu
Foto: sxc.hu

En faktura istället för två skulle underlätta för elkunderna och stärka konkurrensen på elmarknaden. I en nordisk konsultrapport som nu publiceras så föreslås att elhandlare även ska ta betalt för de tjänster som nätägare tillhandahåller.

Idag drabbas elkunder som bytt elhandlare av två fakturor. En från elhandlaren som tar betalt för den el som kunden gjort av med och en från nätägaren som tar betalt för att distribuera elen fram till kunden. Inaktiva kunder som är kvar hos sin lokala elhandlare har dock förmånen att få både elhandel och elnät på en faktura.

I en konsultrapport som de nordiska tillsynsmyndigheternas samarbetsorganisation NordREG beställt dras bland annat slutsatsen att företag med både nät och elhandel inom samma koncern har en konkurrensfördel.

Därför föreslås att:

  • Alla elkunder ska få en faktura som innehåller kostnader för både nät och elhandel. Elhandlaren är den part som ska sköta all fakturering.
  • Kravet på gemensam fakturering ska vara obligatoriskt, men alternativet frivillig samfakturering finns även med som en möjlig lösning.
  • Det inte ska finnas några nackdelar med att välja en annan elhandlare än den som är knuten till nätägaren på orten. Aktiva kunder ska till exempel inte straffas genom dubbla fakturor.

Rapporten bedömer att en gemensam fakturering, förutom bättre konkurrens, även förenklar kundens vardag, ökar effektiviteten på marknaden, på sikt ger lägre kostnader och bidrar till att utveckla en marknad för smarta och gröna tjänster.

NordREG publicerar samtidigt ytterligare en rapport som tydliggör aktörernas olika roller på en framtida nordisk slutkundmarknad. I rapporten föreslås bland annat att elhandlaren ska vara den huvudsakliga kontaktpunkten för elkunderna. Kontakt med nätägaren ska i huvudsak begränsas till de fall när kunden har frågor om sin elanslutning eller sin elmätare.