Toyota satsar på laddning utan sladd

Bild: Toyota
Bild: Toyota

Efter flera års framgångsrika tester med laddhybridbilar lägger Toyota nu kraft på nästa steg i kedjan – laddningen av elbilar och laddhybrider. Ett projekt som Toyota prioriterar är induktiv laddning, det vill säga sladdlös laddning där det räcker att bilen står nära laddstationen.

Förutom själva el- och laddhybridfordonen och deras räckvidd är infrastrukturen en av de viktigaste frågorna som måste lösas. Toyota har under flera år arbetat med att utveckla sladdlös, induktiv laddning. Det är ett långsiktigt arbete, som på sikt kräver att fler aktörer medverkar – såväl bilföretag som till exempel elbolag för att det ska bli kommersiellt framgångrikt.

Som ett led i det fortsatta utvecklingsarbetet med induktiv laddning har Toyota inlett ett tekniksamarbete med det amerikanska företaget WiTricity vilket även innebär att Toyota investerar i företaget.

WiTricity är ett avknoppningsföretag från Massachusetts Institute of Technology (MIT). Det är ett företag inom trådlös energiöverföring med den så kallade resonansmetoden, som gör det möjligt att ladda ett fordon effektivt även på avstånd från laddenheten. Metoden anses av bolagen som mer effektiv än elektromagnetisk induktionsladdning, som dessutom kräver att fordonen står mycket nära laddstationen.

Toyota arbetar brett med olika teknikpartners. WiTricity är ett av de företag som man nyligen träffat samarbetsavtal med, andra exempel är Microsoft och Tesla.