Elbilarna i Sverige blir fler och fler. Men jämfört med Norge bleknar det mesta.
Där ökade antalet elbilar med 300 procent de första åtta månaderna, jämfört med samma period 2013.
- De är smarta, konstaterar Bertil Moldén, vd för branschorganisationen Bil Sweden, om norrmännen.
Norge har bestämt sig för att bli världsledande på supermiljöbilar och satsar därefter. Alla prognoser spricker, fast på rätt sätt. Enligt augustistatistiken släppte var sjunde ny personbil i Norge inte ut några avgaser alls, enligt norska TV2. Och totalt har norrmännen 12 500 elbilar i landet.
I Sverige är siffran 1 805. Räknar man in laddhybrider, eldrivna lätta lastbilar och fyrhjuliga motorcyklar, så blir antalet elfordon i Sverige 6 355, enligt Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation.
Skillnaden mellan Norge och Sverige är tydlig när det gäller målsättning. I oljelandet Norge har man ett slutmål på 50 000 elbilar, i Sverige sattes målet för nuvarande supermiljöpremie till 5 000 bilar.
Det finns annars goda ekonomiska fördelar med att köpa elbil i Sverige förutom miljövinsten, men i Norge är man ännu mer frikostig.
- Ingen moms, ingen vägskatt, inga vägtullar eller bompengar och gratis elladdning på många parkeringsplatser, räknar Bertil Moldén upp.
- Och så får elbilar köra i bussfilerna. Det innebär inget ekonomiskt, men kan ge viktigt kvalitetstid. Att till exempel kunna lämna barnen på dagis en halvtimme senare på morgonen betyder mycket.
Inte behöver norrmännen göra avkall på bekvämligheten heller, om de väljer eldrift. En lagom lyxig och bekväm elbil kostar mindre än motsvarande bensinbil.
Bäst i Norge säjer Tesla och Nissan med modellerna S respektive Leaf som har ungefär varsin tredjedel av den utsläppsfria bilmarknaden. BMW i3 säljer bättre än vanliga 3-serien.
(TT)