Kraftringen Nät är ett av tio svenska elnätsföretag som kritiserats av Energimarknadsinspektionen för bristande information till elnätskunder vid anvisning av elhandlare. Bolaget säger att man välkomnar granskningen och nu har vidtagit åtgärder för att rätta till problemen.
Alla svenska elnätskunder måste, sedan avregleringen 1996, även ha en elhandlare som de köper sin elenergi från. De kunder som flyttar in i ny bostad men glömmer, eller avstår från att välja elhandelsleverantör, får sin el levererad via ett så kallat anvisningsavtal.
Alla nyinflyttade kunder i Kraftringens elnätsområden har tidigare fått ett välkomstbrev, som informerar om att ett anvisningsavtal träder i kraft på inflyttningsdagen om kunden inte gjort ett aktivt val av avtal och leverantör till dess.
– Vi ser EI:s föreläggande som ett tillfälle att förbättra oss ytterligare och förtydliga informationen till våra kunder, säger Mikael Olsson, vd på Kraftringen Nät AB. Vi kommer därför nu även skicka ut ett andra brev, inom en vecka från inflyttningsdagen, till de som inte gjort ett aktivt val av avtal och leverantör.
Elnätsföretagen är skyldiga att meddela kunden att de fått ett anvisningsavtal, samt hur man går tillväga för att istället göra ett aktivt val av leverantör. Detta ska också meddelas inom rimlig tid.
– Åtgärderna för att bemöta kritiken är nu redan på plats och vi kommer att redovisa dessa för Energimarknadsinspektionen. Vi på Kraftringen vill att så många av våra kunder som möjligt ska vara aktiva och välja en avtalsform som passar dem. Vi hoppas och tror nu att dessa åtgärder tar oss ett steg närmare det målet, säger Mikael Olsson.