När en lastbil klockan 20:37 den 6 juni kolliderade med en 130 kV ledningsstolpe längs väg 107 utanför skånska Åstorp så försvann elen för 17 500 kunder hos Öresundskraft och Höganäs Energi.
Händelsen startade ett intensivt reparationsarbete där ett stort arbetslag från bland annat One Nordic jobbade hela natten med att resa och staga upp den 18 ton tunga och 20 meter höga ledningsstolpen. Reparationsarbetet, sanering av diesel från lastbilen och noggranna efterkontroller gjorde att det dröjde ända till 15:00 dagen därpå innan kunderna hos Öresundskraft hade el igen. Hos Höganäs Energi fick de sista kunderna elen åter vid 17:30-tiden.
Ett samarbete med Eon under det stora elavbrottett bidrog till att avbrottet inte blev längre. Det säger Öresundskrafts distributionschef Håkan Rannestig som vill tacka branschkollegan för gott samarbete.
– Vi fick mycket värdefull hjälp från Eon. De hjälpte oss i kontakterna med One Nordic vilket sparade tid i den pressade situation som avbrottet innebar för oss. Kommunikationen med Eons driftcentral i Malmö och samordningen vid återinkoppling av elen fungerade mycket bra, vilket underlättade driftsättningen. Eon är också behjälpliga i de efteranalyser vi nu gör. Det säger Öresundskrafts distributionschef Håkan Rannestig.
–Utan denna hjälp hade avbrottet kunna bli ännu längre. Det goda samarbetet i en kritisk situation underlättade vårt arbete. Från Öresundskraft vill jag därför rikta ett stort tack för hjälpen till Eon.