Fortsatt utveckling av ElectriCity

Foto: ElectriCity
Foto: ElectriCity

Kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen vill att Västtrafik undersöker hur elbussar fungerar i tät stadsmiljö med mycket resenärer, och att inomhushållplatser utvecklas. Därför beslutade nämnden, under sitt möte den 9 december, att avsätta fem miljoner kronor till Västtrafik, att använda inom ramen för samarbetsprojektet ElectriCity.

ElectriCity, där busslinje 55 i Göteborg ingår, är en arena där fjorton parter testar och demonstrerar nya tjänster och produkter i kollektivtrafiken. Målet är att bidra till en kollektivtrafik som är tyst, säker och miljöanpassad.

För arbetet med ElectriCity under 2017, får Västtrafik fem miljoner kronor för att tillsammans med de övriga parterna utöka demoarenan med ett antal elektrifierade ledbussar, i tät stadstrafik med många resenärer. Utveckla Även inomhushållplatsen på Teknikgatan vid Chalmers ska utvecklas och det planeras även för en ny inomhushållplats i Frihamnen.
Det ska testas system för automation, som kan göra det möjligt att köra bussar i ”busståg”, med färre förare. Man vill därtill se uppkopplade lösningar för exempelvis smartare trafikplanering

Bakgrund:
Västra Götalandsregionen skrev 2013 på en avsiktsförklaring med AB Volvo och Göteborgs stad om att starta en långsiktig test-och demonstrationsarena för kollektivtrafik och hållbar stadsutveckling i Göteborg, vilken senare blev ElectriCity.
I ElectriCity ingår idag: Volvokoncernen, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Göteborgs Stad, Chalmers tekniska högskola, Energimyndigheten, Johanneberg Science park, Lindholmen Science Park, Business Region Göteborg, Göteborg Energi, Keolis, Älvstranden Utveckling, Chalmersfastigheter och Akademiska Hus.