En ny energilösning minskar fartygs bränslekostnader. Fartygen sparar energi med minskade utsläpp som följd, meddelade marknadsföraren We Tech Solutions nyligen i finska Österbotten.
Företaget har tagit fram innovationen efter flera års forskning. Det handlar om en axelgenerator som kopplas direkt till fartygets propelleraxel.
– Det betyder att man kan generera fartygets huvudström med hjälp av huvudmotorn och stänga av hjälpmotorerna, som annars levererar ström till fartyget, förklarar vd Mårten Storbacka för YLE.
Enligt honom handlar det om ett ytterst energieffektivt sätt att generera fartygets el. Axelgeneratorn sparar fartygets kostnader. Något som rederierna självklart sätter värde på.
Enligt Storbacka kan den användas som hjälpmotor vid sjögång och ge propellern ökad kraft.
Generatorn är av så kallad permanentmagnetmodell. Samma typ används inom vindkraftsindustrin. Både fartyg och vindkraftverk har lågvarviga generatorer, så lösningen var logisk att tillämpa.
I dag kryssar tre fartyg med den här tekniken och trettio till är under byggnad. Enligt Storbacka ökar marknadsandelen nu tydligt.
We Tech utvecklar nya lösningar, men har ingen egen tillverkning utan använder energiklustrets företag. Företaget The Switch bygger generatorn, Dannfoss Drives Vasafabrik står för frekvensomriktartekniken och VEO tillverkar panelen, som innehåller axeln och generatorn. Det är alltså We Tech som säljer lösningen, medan andra företag bygger den.