Eon startar nu en accelerator i Sverige.
- Vi vill först och främst stärka vår innovationskultur och vår position som innovativt energibolag, samtidigt som vi vill vara i framkant med affärsmodeller som erbjuder smarta energilösningar med fokus på kundnytta. Dessutom kan vi som storbolag alltid lära oss av den snabbhet och rörlighet som präglar startupkulturen, säger Jonas Abrahamsson, koncernchef Eon Sverige i ett pressmeddelande.
De idéer som kommer att antas till acceleratorprogrammet ska ha en energi-och hållbarhetskoppling. Tanken är att fånga upp idéer i väldigt tidig fas och accelerera utveckling av dem samt ge entreprenörerna coachning fram till dess att deras idéer kan kommersialiseras och övergå i bolagsform. De deltagande teamen får i huvudsak tre saker av Eon; möjlighet att nå ut till våra 35 miljoner kunder i Europa, stöttning av erfarna Eon-kollegor, samt finansiering under acceleratortiden.
- Agile är inte forskningsdrivet utan fokus är på kundnära utveckling av nya affärsidéer och affärsmodeller. Vi är övertygade om att det finns många bra idéer, som genom att dra nytta av den industriella kopplingen som vårt acceleratorprogram kommer att ha, kan realiseras och driva utvecklingen gällande smarta kundlösningar framåt.
Acceleratorprogrammet är sex månader långt, därefter ska idéerna vara mogna nog att kommersialiseras för att vidarefinansieras i nästa steg. Det första programmet startade i februari och rekryteringen för nästa omgång med start i september sker under våren.