Några reella tekniska hinder för att fortsätta driva Ringhals 1 och 2 fram till 2050-talet finns inte. Det menar kärnenergiexperten Staffan Qvist, som pekar ut snedvridna marknadsförutsättningar och en straffskatt på kärnkraft (”effektskatt”) som starkt bidragande faktorer till beslutet 2015 att stänga ned Ringhals 1 och 2 i förtid. Enligt Staffan Qvist, aktuell med boken Klimatnyckeln, har detta även bekräftats av Vattenfall och Uniper.
Det är inga problem att driva vidare R1, hävdar Qvist. En lösning på de skärpta kraven på ”oberoende härdkylning” som uppkommit efter Fukushima, finns redan på plats. Investeringskostnaderna för att driva R1 vidare till 2026 är högst 1 miljard kronor, enligt Qvist. För R2 är situationen mer komplicerad. Där skulle ett övre investeringstak hamna på 1,5 miljarder kronor för drift fram till 2025, enligt Qvists kalkyl.