Ren sjöfart med ABB och Ballard Power Systems

ABB och Ballard Power Systems ska utveckla bränslecellssystem som kan driva stora passagerarfartyg. Bild: ABB
Snart ska det finnas ett bränslecellsystem från ABB och Ballard Power Systems på ett av Royal Caribbeans kryssningsfartyg. Bild: Royal Caribbean International

I våras beslutade FN:s sjöfartsorganisation IMO att sjöfartens utsläpp av koldioxid skulle minska med hälften till år 2050, jämfört med 2008 års nivå, och att man ska sträva efter nollutsläpp så snart som möjligt. Ett företag som ligger i framkant när det gäller hållbara lösningar för sjöfarten är ABB. Nu har de ingått ett samförståndsavtal med kanadensiska Ballard Power Systems om att tillsammans utveckla nästa generations bränslecellssystem för drift av större fartyg.

Det nya systemet ska kunna producera 3 MW, eller 4000 hästkrafter, och ska, enligt ABB, rymmas i en modul som inte är större än dagens traditionella fartygsmotorer. Bränslecellerna, i det här fallet polymerelektrolytbränsleceller, PEM, omvandlar den kemiska energin från väte till elektricitet genom en elektrokemisk reaktion. Det blir inga utsläpp, utan restprodukten är värme och rent vatten. Systemets kapacitet på 3 MW räcker givetvis inte för att driva ett stort fartyg, för det krävs flera bränslecellsystem.

Bränslecellssystemet kan användas både för själva driften av fartygen och för att exempelvis förse passagerarfartygens hotellverksamhet med elektricitet i hamn.

”Den snabbt växande sjöfartsmarknaden utgör en spännande tillväxtmöjlighet för bränslecellsteknik med nollutsläpp. Detta samförståndsavtal är ett viktigt nästa steg i vårt fortlöpande samarbete med ABB, den innovativa marknadsledaren inom marina lösningar", säger Rob Campbell, Chief Commercial Officer på Ballard Power Systems.

ABB levererade redan förra året ett mindre bränslecellssystem, med hjälp av en modul från just Ballard Power Systems, till det norsk-amerikanska rederiet Royal Caribbean. En liten pilotanläggning som kan generera 100 kilowatt och som ska installeras på något av deras kryssningsfartyg.

ABB deltar också i samarbetet Electromobility for Shipping, som lanserades i år. Tillsammans med Föreningen Svensk Sjöfart, Stena Rederi AB, forskningsinstitutet RISE och batteriföretaget Northvolt ska de arbeta för ökad elektrifiering av sjöfarten med syfte att uppnå en mer klimatsmart sjöfart och ökade exportmöjligheter för grön teknik.