Glöm diesel – framtidens lastbilar går på el

Bild: Einride.

Svenska Einride är på god väg att med sina självstyrande elektriska containrar på hjul dra ifrån marknadsledare som Volvo och Scania. Stora kunder som Schenker redan har hakat på. Planen är att hundratals av Einrides T-poddar snart ska gå i skytteltrafik mellan svenska städer, skriver Veckans Affärer.

- Rent praktiskt har det nästan inte hänt någonting på hundra år på hård­varusidan för bilar, säger Robert Falck, vd för den svenska lastbilsuppstickaren Einride som han var med och grundade 2016.

Affärsién går ut på att köpa in hårdvaran från andra tillverkare och i stället koncentrera sig på mjukvaran.  I februari i år visade Einride upp en fungerade modell av sin så kallade T-pod, ett helt elektriskt och självkörande transportfordon som ska ge lägre lönekostnader och inga dieselkostnader.

Vad Einride bygger har liknats vid ”containrar på hjul”. Mer specifikt handlar liknelsen om de slingstyrda truckar i fabriker som har säkerhetssystem, kan välja rutter och väjer för människor. Den logiken tar man och flyttar ut på vägarna och anpassar efter den mer komplexa miljön.

Sedan starten har man tagit in drygt 30 miljoner kronor i finansiering och bolaget håller nu på med att ta in mer pengar. I kundlistan finns bland annat matvarukedjan Lidl och sedan all­deles nyligen den tyska transport- och logistikjätten Schenker. De första kundresorna med en T-pod kommer att ske redan till hösten enligt Einride.

- Det finns starka aktörer som har ett intresse av att dagens plattformar behålls in i nästa generation. De har avbetalningsplaner på sina fabriker. Med ett sådant arv är det inte så lätt alla gånger att ställa om även om man vill.

Men omställningen är av yttersta vikt tycker Einridegrundaren. Tekniska lösningar är det enda sättet att nå nollvisionen. Men ytterst handlar det om miljön och vägen bort från fossila bränslen.

- Vår målsättning är att driva på branschen vad gäller hållbarhet. Det är därför vi existerar. De här frågorna är för viktiga för att kidnappas av några enskilda aktörer, säger Robert Falck och pekar på vad Tesla har gjort.

- Med en T-pod kan du få en direkt leverans från Karlskrona till Årjäng utan att lasten behöver mellanlagras. Demo­kratiseringen av transport kommer innebära ett slags renässans för småskaligheten.

Bolag: Einride.
Grundades: 2016 av Robert Falck och Filip Lilja.
Gör: Självkörande och helt elektriska T-podden.
Kunder: Schenker och Lidl. 
Batterikapacitet: 20 mil.
Lastkapacitet: Upp till 12 ton.

Bolagen som tänker helt elektriskt:

Daimler, Tyskland
Nådde marknaden: 2017
Daimler började förra året leverera lätta ellastbilar med en räckvidd på 10 mil och en maxlast på 3,5 ton. För en större modell med en räckvidd på 20 mil och en kapacitet på 26 ton är produktionsstarten beräknad till 2020.

Einride, Sverige
Når marknaden: 2018
I höst sker de första leveranserna med Einrides elektriska och självkörande T-pod, uppger bolaget. Räckvidden är 20 mil och lastkapaciteten uppemot 12 ton.

Volvo Lastvagnar, Sverige
Når marknaden: 2019
Redan i år får utvalda kunder börja använda bolagets eldrivna lastbilar. Räckvidden blir uppemot 30 mil och försäljningen av de medeltunga lastbilarna sätter i gång 2019. Bolaget har antytt att det finns planer även för en lastbil inom tung fjärrtrafik.

Tesla, USA
Når marknaden: 2019
Två modeller med en räckvidd på omkring 50 respektive 80 mil utvecklas. I mars sågs prototyper av lastbilen köra med last för första gången på amerikanska vägar. Fordonen ska få delvis självkörande egenskaper.