Östersunds första elbuss drivs av lokal vattenkraft

Jämtkraft är med och skapar framtidens kollektivtrafik. Östersunds första elbuss drivs med lokal förnybar energi från Billstaån i Hackås, Bergs kommun, Jämtlands län. Foto: Bussmagasinet/Ulo Maasing.

Snart är det dags för premiärturen mellan Torvalla centrum och Brittsbo för Östersunds nya elbuss, som drivs med lokal förnybar energi från Billstaån i Hackås, Bergs kommun.

- Att driva bussen på förnybar energi från lokal vattenkraft är ett konkret steg mot ett fossilfritt och energieffektivt transportsystem, säger Claes-Göran Bergh, miljöansvarig vid Jämtkraft.

Billstaån som rinner mellan sjöarna Näkten och Storsjön har varit avstängd för fiskvandring i mer än 100 år. Under 2016/17 har Jämtkraft byggt tre omlöp förbi vattenkraftsstationerna i ån, rivit ut en damm och jobbat med återställningsarbete. Idag är det fria vandringsvägar för fisk och fauna i hela ån. Vattenkraften samsas med höga ekologiska värden.

- Arbetet med Billstaån har utvecklats till ett modellprojekt för vattenkraft och hållbarhet. Det förenar ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Med bussar som drivs med ren el från ån är Jämtkraft med och skapar framtidens kollektivtrafik och fler än Hackåsborna får ta del av miljösatsningen i ån, säger Claes-Göran Bergh.

Östersund bland de första
På lördag den 17 mars går den första eldrivna bussturen, linje 6 mellan Torvalla Centrum och Brittsbo, en sträcka på 14 kilometer. Inom ett år ska totalt sex elbussar trafikera linjen, som har en snabbladdstation vid varje ändhållplats. Till år 2030 har Östersunds kommun som mål att kollektivtrafiken ska vara helt fossilfri. Östersund blir en av de första städerna i Sverige med rena elbussar, andra orter som använder elbussar är Umeå och Göteborg.

Satsningen på elbussar är ett samarbete mellan Jämtkraft, Östersunds kommun Nettbuss, Länstrafiken, Region Jämtland Härjedalen, Trafikverket, ABB, Scania och Krokoms kommun.