Mälarenergi siktar på utsläppsfri fordonsflotta

Foto: Mälarenergi

Mälarenergi har under flera år arbetat systematiskt för att sänka mängden klimatpåverkande utsläpp från den egna fordonsflottan. Idag drivs Mälarenergis 180 fordon i första hand av el eller biogas.

Kvarvarande dieselbilar inom företaget drivs med Ecopar Bio som är ett rent HVO-bränsle. För att ha en garanterad tillgång till miljömässigt bra fordonsbränslen har Mälarenergi också valt att skaffa egna bränsletankar för detta. Något som förhoppningsvis även Västerås stad får möjlighet att införa.

2006 började arbetet med att medvetet och systematiskt ersätta äldre fordon med nya som istället använde biogas- alternativt etanol som drivmedel. Idag är det framförallt biogas- och elfordon som gäller.

2012 togs nästa stora steg då företaget skaffade egna bränsletankar med Ecopar. Detta möjliggjorde ett verktyg för uppföljning då man kunde mäta och följa upp varje enskild bil vilket gav extra skjuts mot målet. Nästa steg blev att klara dåvarande miljöbilsnorm på maximalt 120 gram utsläpp av koldioxid per kilometer, räknat som medelvärde.

Dagens fordonsflotta använder inte fossila bränslen annat än marginellt och släpper endast ut omkring 20 gram koldioxid per kilometer räknat som medelvärde för de totalt cirka 180 fordonen. Jämfört med 2012 års medelvärde på dryga 120 gram per kilometer är det en minskning med 83procent.

Idag följer Mälarenergi upp hur långt varje enskilt fordon har kört och hur mycket de tankat av olika bränsleslag och beräknar sedan utsläpp per kilometer baserat på en beräkningsfaktor framtagen av SPI.

Redan idag arbetar Mälarenergi med att ta fram riktlinjer för entreprenader och arbetsmaskiner och i en kommande upphandling ställer företaget också krav på att entreprenörer använder HVO-bränslen.