Förstärkt kundskydd på fjärrvärmemarknaden

Foto: Jeremy Bishop

Den 21 mars gav regeringen Energimarknadsinspektionen (Ei) i uppdrag att granska behovet av förbättrat kundskydd på fjärrvärmemarknaden och att föreslå samt genomföra åtgärder för att stärka fjärrvärmekundernas position.

Erik Thornström, ansvarig för styrmedel och skatter på Energiföretagen Sverige, kommenterade att det är positivt att de nuvarande kundskyddsreglerna i fjärrvärmelagen utvärderas och att ökad transparens är ett välkommet inslag. Han påpekar dock att regeringens syn på fjärrvärmen som ett monopol är felaktig, då fjärrvärmen konkurrerar på en värmemarknad med andra alternativ. Thornström anser att att reglera prismodeller och investeringsplaner för fjärrvärmeföretag kan snarare minska flexibiliteten för kundanpassade erbjudanden och inte ge ökad kundnytta.

Han betonar också att det nuvarande uppdraget till Ei är starkt påverkat av de exceptionellt höga prisökningarna på fjärrvärme till följd av extraordinära omständigheter på bränslemarknaden. Han uttrycker oro för en kortsiktig reaktion från politiken och myndigheterna och efterlyser en mer långsiktig analys av bränslemarknadens funktion för både branschens och kundernas bästa.

Thornström är också kritisk till att regeringen har agerat utan att ta hänsyn till de synpunkter som lämnats in av aktörer genom ordinarie samrådsprocesser. Energimarknadsinspektionen bad om synpunkter på sina inriktningsförslag i januari och regeringen fattade redan veckan efter beslut om det nya utredningsuppdraget, utan att ta hänsyn till dessa synpunkter.

Energimarknadsinspektionen ska inledningsvis, med redovisning senast den 26 februari 2025:

  • Utreda och genomföra åtgärder för att öka fjärrvärmekunders kunskap om deras rättigheter enligt fjärrvärmelagen.
  • Utreda och genomföra åtgärder för att stärka kundernas position i förhandlingssituationer med fjärrvärmeföretag.
  • Utvärdera hur det reglerade tillträdet för tredje part, enligt det reviderade energieffektiviseringsdirektivet, fungerar för att förbättra användningen av spillvärme.

I en andra fas, med redovisning senast den 12 december 2025, ska Energimarknadsinspektionen:

  • Utreda och föreslå åtgärder för att öka tydligheten och transparensen kring pris- och avgiftsstrukturer samt föreslå eventuella förändringar.
  • Definiera begreppet förhandling i fjärrvärmelagen med hänsyn till resultaten från den första fasen.
  • Analysera och föreslå åtgärder för att stärka befintliga forum för dialog mellan fjärrvärmeföretag och kunder samt undersöka alternativ till nuvarande lösningar för kundskydd.
  • Utvärdera potentiella risker kopplade till reinvesteringar och förstärkningar av fjärrvärmesystem och föreslå vid behov åtgärder, inklusive krav på och utformning av investeringsplaner.

 

 Regeringens uppdrag till Energimarknadsinspektionen HÄR!

Källa: Energi Företagen