Fords nya elsatsning: 100 miljarder

Fords mål är att mellan 40 och 50 procent av alla bolagets nytillverkade bilar år 2030 ska vara elbilar, en höjning av det tidigare målet 40 procent. För att nå det satsar de två företagen totalt 11,4 miljarder dollar, motsvarande runt 100 miljarder kronor, på fyra stora fabriker i två delstater.

En av fabrikerna ska från 2025 tillverka nästa elvariant av märkets bästsäljare F-150. De andra tre ska tillverka batterier till elbilar. Sammanlagt 11 000 nya jobbtillfällen skapas, enligt Ford.

Tre gånger så stort

Satsningen, är från Fords sida sju miljarder dollar. Den sägs vara dess största någonsin, men ligger inom de övergripande, redan utlovade, 30 miljarder dollar som företaget lägger på att ställa om till avgasfria fordon. Det område i Tennessee där såväl bil- som batterifabrik ska byggas är enligt Ford tre gånger så stort som den nuvarande jättefabriken och huvudkontoret i Dearborn, Michigan.

SK Innovation producerar sedan tidigare bilbatterier till Ford och Hyundai och har fabriker i bland annat USA och Sydkorea. Företaget uppger att de fabrikerna ska kunna nå en årlig produktionskapacitet på 150 GWh. I dag når man en årlig kapacitet på 40 GWh i sina fabriker. Som jämförelse ska Northvolts jättesatsning i Sverige uppgå till 60 GWh årligen.

Hårdnande konkurrens

F-150 har länge varit en av USA:s absolut populäraste bilar. En första batteridriven variant, baserad på den fossildrivna modellen, har mötts av stort förhandsintresse och börjar säljas nästa år. Den modell som ska ingå i den nya satsningen blir dock nästa generation, utvecklad från grunden för eldrift.

I USA är flakbilar extremt populära, och satsningen visar på den hårdnande konkurrensen om framtidens marknad. Uppstickaren Rivian, uppbackad av Amazon, blev nyligen först ut med produktion av en avgasfri modell, R1T.

Och nästa år väntas, förutom F-150, även Teslas futuristiska Cybertruck och nykomlingen Bollingers jeepar börja produceras.