EU satsar på investeringar för hållbara transporter

Flygplan i luften.  Foto: Ben Klewais / Unsplash
Flygplan i luften. Foto: Ben Klewais / Unsplash

EU-kommissionen har en investeringsplan för hållbara transporter. Planen fokuserar på att öka produktionen av förnybara bränslen och bränslen med låga utsläpp.

I planen skriver kommissionen att transporter inom luft- och sjöfart bara delvis kan använda elektrifiering för att minska växthusgasutsläppen. Luft- och sjöfarten står idag för 8,4 procent av EU:s totala växthusgasutsläpp. Enligt planen kommer därför användning av förnybara bränslen och bränslen med låga utsläpp att behövas.

Kommissionen uppger att bestämmelserna med krav om iblandning och sänkta växthusgasutsläpp i EU-förordningarna ReFuelEU Aviation och FuelEU Maritime innebär att betydande mängder (13,2 Mt biobränsle och 6,8 Mt elektrobränsle) kommer att behövas till 2035. Enligt kommissionen krävs därför även betydande investeringar (100 miljarder euro till 2035) från marknaden för att uppnå produktionsökningen.

Investeringsplanen för hållbara transporter lyfter dock flera osäkra faktorer för produktionen av förnybara bränslen och bränslen med låga utsläpp. Bland annat begränsad tillgång på råvaror för att kunna producera bränslena och konkurrens om råvaror med andra sektorer. Därtill finns osäkerheter om marknadspriset för de färdiga bränslena och vinster för investerare, vilket innebär att investerare blir osäkra och avvaktande.

Planen lyfter även att det finns en marknadsobalans, som innebär att producenter föredrar långsiktiga avtal för att kunna amortera kostsamma investeringar, medan köpare av bränsle ofta vill ha kortsiktigare kontrakt med flexibla bränslepriser. Enligt planen kommer mer råvaror behöva mobiliseras för att kunna öka produktionen av förnybara bränslen och bränslen med låga utsläpp.

Enligt planen kan råvaror mobiliseras genom att tillgängliggöra avancerade och avfallsbaserade bränsleråvaror, bygga upp leveranskedjor för råvaror som inte använts tidigare och att öka effektiviteten och cirkuläriteten av inhemska restströmmar.

När det gäller finansiering uppger kommissionen att två miljarder euro kommer att mobiliseras genom InvestEU för att överkomma investeringsbarriärer och överbrygga finansieringsgap i ett kortare tidsperspektiv. Kommissionen kommer även mot slutet av året att föreslå stöd på 300 miljoner euro till vätgasproduktion som används till hållbart flygbränsle (SAF) och hållbart sjöfartsbränsle (SMF).

Därtill kommer kommissionen att stödja forsknings- och innovationsprojekt med 133 miljoner euro genom Horizon Europe. Vidare kommer kommissionen att starta ett pilotprojekt för hållbart elektrobränsle för flyg (e-SAF) tillsammans med dedikerade medlemsstater. Målet är att kunna mobilisera 500 miljoner euro för projekt inom hållbart elektrobränsle för flyg.

Kommissionen uppger även att de kommer att arbeta för att etablera en medlingsmekanism som på medellång sikt kan föra samman producenter och köpare för att tillhandahålla tryggade inkomster och minska riskerna för investeringar i framtida bränsleproduktion.

Slutligen uppger kommissionen att ökad produktion av hållbara bränslen inom EU kan öka EU:s konkurrenskraft, minska beroendet av fossila bränslen och att EU därigenom kan bli en ledare inom omställningen, vilket även kan bidra till att långsiktigt uppnå klimatneutralitet till 2050.

Källa: Energimyndigheten