För att vägtrafikens utsläpp ska minska behövs långsiktiga och stabila lösningar, både i elnäten och i de kostnader som är kopplade till dem. Ansvaret för utsläppsminskningar bör inte enbart ligga på enskilda hushåll. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
De ökande kostnaderna för el och elnät gör att många hushåll tvekar inför att köpa elbil. För att fler ska välja bort bensin och diesel behövs tydliga ekonomiska incitament och en hanterbar vardag. När elnätskostnader och avgifter kopplade till effekttoppar stiger, ökar risken att hushåll avstår från elbil på grund av osäkerhet och praktiska svårigheter.
– Utvecklingen går åt fel håll just nu. Hushåll vill inte sitta vid köksbordet och fundera över hur många kilowattimmar som behövs i elbilen nästa morgon, vem som ska få duscha eller planera tvätten för att undvika höga avgifter. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Det har samtidigt blivit svårare att förutse kostnaderna för hemmaladdning. Regelverken som införs 2027, där avgifter kopplas till hushållets högsta effekttoppar, gör det svårt att beräkna månadskostnaden. För hushåll som periodvis använder ett fritidshus kan kostnaderna dessutom bli mer varierande, särskilt under kalla helger när elförbrukningen tillfälligt ökar och elbilen behöver laddas inför hemresan.
– Monopolsystemet på elnäten och en myndighet som ständigt tvingas godkänna höjda avgiftskrav är en stor del av problemet. Kostnaderna måste bli mer transparenta, och man bör inte utesluta att utreda helt nya modeller – exempelvis att elnätsbolag får lägga anbud på områden i ett entreprenadförfarande. Jag tror många är beredda att rösta för en förändring, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det finns också få ekonomiska stöd för dem som vill byta till elbil. Skatteavdraget för grön teknik omfattar laddboxar, men i övrigt är stöden begränsade.
Låt elbilens batteri avlasta elnätet
Riksförbundet M Sverige anser att elbilars batterier bör kunna användas för att avlasta elnäten, och att elbilsägare ska få ersättning för detta. Förslaget, som innebär att avgifter för balansåtgärder skulle återföras till elkunderna, får dock begränsat stöd från nätägarna.
– Man måste hitta en struktur som gör att den framtida fossilfria vardagen fungerar för alla, inte försvara ett monopol som garanterar vissa företag vinst, avslutar Carl-Erik Stjernvall.
För att fler ska välja elbil behöver det finnas tydliga ekonomiska fördelar. I dag gör lägre priser på bensin och diesel, tillsammans med ökade elnätsrelaterade kostnader, att många hushåll får svårt att motivera ett byte.