Kanadensiska Ballard Power Systems presenterar inom kort en ny generation bränsleceller för vätgasdrivna bussar. Den nya modellen, kallad FCmove-SC, är ett steg i företagets strategiska omläggning där kollektivtrafik prioriteras framför andra segment.
Bolagets vd Marty Neese meddelade redan i augusti att Ballard smalnar av sin produktportfölj för att koncentrera sig på marknader där efterfrågan och kommersiell utveckling är som starkast. Särskilt gäller det bussar och järnväg, där företagets intäkter ökade med 11 procent under andra kvartalet 2025 jämfört med samma period föregående år.
Längre livslängd och högre verkningsgrad
Den nya bränslecellen har en toppeffekt på minst 75 kilowatt och är framtagen för att leverera stabil prestanda under intensiva driftsförhållanden. Ballard uppger att konstruktionen ger bättre värmehantering, vilket minskar behovet av kylning och gör det möjligt att återvinna mer spillvärme i fordonet.
Varje bränslecellsmodul är beräknad att hålla för omkring 25 000 driftstimmar, vilket motsvarar den normala livslängden i ett kollektivtrafiksystem.
Jämfört med den tidigare modellen FCmove-HD uppges den nya generationen ha 25 procent högre effekttäthet och 40 procent färre komponenter, något som både sänker produktionskostnaderna och gör integrationen enklare för busstillverkare.
– FCmove-SC är det senaste tillskottet i vår nya produktplattform, som syftar till att hantera branschens största utmaning: att minska kostnadsgapet mot dieseldrivna system, sade Kevin Colbow, teknikchef på Ballard, i ett uttalande.
Branschens nästa steg
Ballard framhåller att förenklad integration, lägre underhållsbehov och förbättrad livslängd är avgörande för att kollektivtrafikoperatörer ska våga satsa mer på vätgasdrift.
– Konstruktionen minskar komplexiteten för tillverkare av bussar samtidigt som den förbättrar både kostnadseffektivitet och prestanda för operatörer, sade Colbow.
Företaget betonar också att deras nuvarande FCmove-HD-moduler redan har testats i stor skala. Enligt Ballard har de använts under nästan 100 miljoner kilometer i trafik, vilket ger en viktig erfarenhetsbas inför lanseringen av nästa generations system.