Hyundai har inlett kommersiell försäljning av 2026 års modell av sin bränslecellsdrivna långfärdsbuss Universe. Den nya versionen får en räckvidd på upp till 96 mil, vilket gör den till en av de mest långväga bussarna på marknaden bland stora fordonstillverkare.
Den tidigare modellen av Universe-bussen hade en räckvidd på 63 mil per tankning. Med den nya versionen tar Hyundai ett tydligt kliv i utvecklingen av vätgasdrivna kollektivtrafikfordon, där räckvidd länge varit en av de största utmaningarna.
Förbättringar i motor och säkerhet
Den nya Universe-bussen har samma bränslecellsystem som sin föregångare, med en effekt på 180 kilowatt och ett batteri på 48,2 kilowattimmar. Däremot har motorns maxeffekt höjts från 335 till 350 kilowatt.
Hyundai har ännu inte offentliggjort detaljer kring bussens lagringskapacitet för vätgas. För bränslecellsfordon är just tankvolymen avgörande för både räckvidd och vikt, och en central faktor för att kunna konkurrera med batteridrivna elfordon och dieseldrivna bussar på längre sträckor.
Säkerheten är ett annat område där Hyundai lyfter fram nyheter. 2026 års modell är utrustad med ett nytt brandskyddssystem för högvoltsbatteriet. Om en överhettning sker skickas en varning inom en minut, och konstruktionen ska fördröja eventuell flamspridning i minst fem minuter.
Dessutom finns ett säkerhetssystem som vid en kollision automatiskt stänger av vätgasventilerna och stoppar laddning och urladdning av batteriet.
Hård konkurrens på vätgasmarknaden
Hyundais lansering sker samtidigt som flera andra tillverkare utvecklar långväga vätgasbussar. Spanska Irizar har exempelvis presenterat sin modell i6S Efficient Hydrogen, som i tester nått upp till 100 mils räckvidd. Dessa fordon är dock främst framtagna för specialiserade långfärdsresor och finns ännu inte i större kommersiell produktion.
Hyundais Universe sticker därför ut som en av de första vätgasbussarna från en större tillverkare som nu går i regelrätt försäljning för kommersiell trafik.
I hemlandet Sydkorea har Hyundai redan tidigare lanserat stadsbussen Elec City, som drivs med vätgas. Den drogs dock tillbaka från trafiken efter att säkerhetsproblem upptäckts – totalt återkallades över 1 200 bussar. Erfarenheterna därifrån har sannolikt påverkat säkerhetslösningarna i den nya modellen.
Vätgasens roll i framtidens kollektivtrafik
Vätgasbussar ses som ett alternativ till både batteridrivna elbussar och dieselfordon, framför allt på längre sträckor där laddtider och batterivikt kan bli en begränsning.
En tankning av vätgas kan genomföras på några minuter, vilket är en stor fördel jämfört med den längre laddtid som krävs för batteridrivna bussar. Samtidigt är bristen på utbyggd infrastruktur för vätgastankning en av de största flaskhalsarna, både i Europa och i Asien.
Hyundais lansering kommer i en tid när både EU och flera enskilda länder driver på för en snabbare elektrifiering av transportsektorn. Frågan är om vätgasen kan få en starkare roll, eller om batterielektriska lösningar fortsatt kommer dominera bussmarknaden.
För Hyundai är Universe ett sätt att visa att tekniken kan skalas upp även för långväga kollektivtrafik. Med en räckvidd på 96 mil blir modellen ett av de mest långkörande alternativen på marknaden just nu.
Källa: Hyundai