Brant nedgång för vätgasbilar – globala försäljningen faller

En reklambild på Toyota Mirai 2025
Foto: Toyota
En reklambild på Toyota Mirai 2025 Foto: Toyota

Försäljningen av vätgasdrivna bränslecellsfordon, så kallade FCEV:er, fortsatte att minska kraftigt under första halvåret 2025. Det visar nya siffror från det sydkoreanska analysföretaget SNE Research. Totalt registrerades 4 102 fordon globalt under perioden januari till juni – en minskning med 27,2 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Trots att Kina fortfarande är världens största marknad för FCEV:er minskade försäljningen även där, med 18,4 procent. Under första halvåret 2025 såldes 2 040 fordon i Kina, främst kommersiella fordon. Det är en tydlig nedgång jämfört med samma period 2024.

Tydlig tillbakagång i Japan och USA

Den näst största marknaden, Sydkorea, uppvisade en nedgång från 1 742 till 1 218 fordon – en minskning med 30,1 procent. Än mer dramatisk var utvecklingen i Japan och USA, där försäljningen mer än halverades.

I Japan sjönk antalet sålda vätgasbilar från 442 till 216 stycken, medan USA föll från 322 till endast 132. Även i Europa minskade antalet nyregistrerade FCEV:er, från 605 till 485 fordon under samma period.

– Vätgasbilsmarknaden har fortfarande strukturella begränsningar, inklusive otillräcklig infrastruktur för tankning, höga fordonkostnader och begränsade subventioner, skriver SNE Research i sin analys.

Brant nedgång för vätgasbilar – globala försäljningen faller

Trots detta menar analysföretaget att marknaden sakta utvecklas genom strategier med fokus på faktisk kommersiell efterfrågan, ökad teknisk samverkan mellan fordonstillverkare och internationellt samarbete kring vätgasfrågor.

– Framöver kommer utbyggnaden av tankinfrastruktur och regeringars långsiktiga åtaganden att vara avgörande för tillväxten av den globala vätgasbilsmarknaden, enligt SNE Research.

Hyundai och Toyota pressade – Honda når få köpare

Även tillverkarnas interna utveckling visar tydliga skiften. Hyundai är fortsatt världens största producent av bränslecellsfordon, men sålde endast 1 252 exemplar av sin modell Nexo under första halvåret 2025. Det är en minskning med 31,9 procent jämfört med året innan.

Hyundai hoppas dock att den nya generationens Nexo, som lanserades i april och börjat levereras i juni, ska ge ett uppsving i försäljningen under årets andra halva.

Även Honda har lanserat nya modeller, men med blygsamma resultat. Företaget började hyra ut sin nya CR-V e:FCEV i USA och Japan sommaren 2024, men hade bara 112 registreringar under första halvåret 2025.

Toyota, som säljer modellerna Mirai och den vätgasdrivna versionen av Crown, tappade 46,1 procent i försäljning jämfört med förra året och sålde totalt 698 fordon under perioden.

– De kinesiska tillverkarna av vätgasfordon har däremot lyckats hålla sig relativt stabila genom att fokusera på kommersiella fordon snarare än personbilar, konstaterar SNE Research.

Ljus framtid långt bort – batteribilar prioriteras

Försäljningen av FCEV:er har backat kontinuerligt sedan rekordåret 2022. Bland orsakerna finns stigande vätgaspriser, stängda tankstationer och säkerhetsproblem efter bränder och explosioner i Sydkorea och USA.

Samtidigt sker en omfördelning av resurser inom fordonsindustrin. Stellantis har helt avslutat sitt program för vätgasdrivna transportbilar med hänvisning till att det saknas utsikter för ekonomisk hållbarhet på medellång sikt. Företaget väljer i stället att fokusera på batteridrivna elbilar.

I Europa planerar BMW att lansera sin vätgasdrivna premium-SUV iX5 Hydrogen år 2028, men i övrigt är det tunnsått med större satsningar på personbilar inom området.

Forskare och politiker lyfter ofta vätgasens roll i omställningen till ett fossilfritt transportsystem. I synnerhet ses bränsleceller som ett möjligt alternativ för tunga fordon, där batterier ännu är mindre konkurrenskraftiga. Men SNE Researchs sammanställning visar att marknaden för vätgasbilar i dagsläget är både begränsad och på tillbakagång.

Källa: SNE Research