Rolls-Royce SMR samarbetar med Škoda och Curtiss-Wright

Så kan en småskalig modulär reaktor från Rolls-Royce komma att se ut (Bild: Rolls-Royce SMR)
Så kan en småskalig modulär reaktor från Rolls-Royce komma att se ut (Bild: Rolls-Royce SMR)

Rolls-Royce SMR tar ytterligare steg i sin internationella expansion inom små modulära reaktorer. Med nya samarbetsavtal med både tjeckiska Škoda JS och brittiskbaserade Curtiss-Wright breddas grunden för ett framtida SMR-kluster i Centraleuropa och Storbritannien.

Det brittiska företaget Rolls-Royce SMR har tecknat en avsiktsförklaring med den tjeckiska kärnkraftsspecialisten Škoda JS för att undersöka möjligheterna att tillverka nyckelkomponenter för små modulära reaktorer (SMR) i Tjeckien.

– Det här avtalet visar vårt engagemang för att skapa lokala möjligheter för den tjeckiska leverantörskedjan, säger Ruth Todd, chef för verksamhet och leverantörskedja vid Rolls-Royce SMR.
– Att påbörja samarbetet redan nu hjälper Škoda JS att nå upp till de höga kvalitetskraven, så att vi tillsammans kan realisera denna omställning.

Rolls-Royce SMR samarbetar med Škoda och Curtiss-Wright

Bakom samarbetet står även det tjeckiska energibolaget ČEZ, som äger både kärnkraftsoperatören och moderbolaget till Škoda JS. ČEZ äger dessutom 20 procent av Rolls-Royce SMR, vilket markerar ett fördjupat industriellt samarbete mellan Storbritannien och Tjeckien.

Silvana Jirotková, chef för SMR-utvecklingsavdelningen på ČEZ, beskriver det som ett viktigt steg:
– Det är ett betydande steg i förberedelserna för Tjeckiens första små modulära reaktor. Vi har från början betonat att tjeckisk industri ska involveras i utvecklingen och byggandet av nya kärnkraftskällor, och samarbetet mellan den brittiska SMR-utvecklaren och det anrika företaget i Pilsen är ett bevis på detta.

Tjeckien vill bli centrum för SMR-produktion

Škoda JS har redan tidigare levererat utrustning till stora reaktorer i Centraleuropa och ser nu möjligheter att växa inom SMR-segmentet.

– Vi är redo, och vi har vårt ägarstöd i ryggen för att investera betydande resurser i utvecklingen av SMR-industrin. Vi vill också bidra med vår ingenjörskapacitet, inte bara vår produktion, säger företagets vd František Krček.

Utöver samarbetet med Škoda JS har Rolls-Royce SMR även tecknat ett kontrakt med det tjeckiska teknikföretaget ÚJV Řež. Avtalet gäller analys, provning och utvärdering av centrala komponenter till SMR-designen.

Rolls-Royce SMR:s teknik valdes i oktober 2024 av ČEZ som en av lösningarna för att producera upp till tre gigawatt elektricitet i Tjeckien. Projektet är en del av landets långsiktiga strategi för att minska beroendet av kolkraft och stärka energiförsörjningen.

Brittisk komponentleverantör bidrar till säkerhetssystem

Samtidigt har Rolls-Royce SMR också slutit ett flerårigt samarbetsavtal med Curtiss-Wright. Företaget, som tidigare hette Ultra Energy och har sin kärnkraftsverksamhet i brittiska Dorset, ska leverera avgörande säkerhetskomponenter till SMR-programmet.

Curtiss-Wright ska ansvara för design, kvalificering, testning och leverans av så kallade icke-programmerbara skyddssystem för reaktorer. Dessa används som oberoende säkerhetslösning för att kunna stänga av en reaktor utan att förlita sig på mjukvara eller mikroprocessorer.

– Vi har ett starkt team baserat i Storbritannien som är engagerat i detta partnerskap, säger Ognjen Starovic, vd för Curtiss-Wright.
– Vi är stolta över att bidra till ett brittiskt SMR-projekt samtidigt som vi skapar nya karriärmöjligheter och långsiktig sysselsättning i regionen.

Ruth Todd från Rolls-Royce SMR kommenterar:
– Att säkra branschledande expertis minskar riskerna i vårt program genom att lägga en stabil grund för kritiska delar av designen.

SMR-tekniken kan korta byggtider och minska risker

Rolls-Royce SMR utvecklar en tryckvattenreaktor med en elektrisk effekt på cirka 470 megawatt. Konstruktionen är tänkt att ge stabil baskraft under minst 60 år.

Det mesta av reaktorn – omkring 90 procent – tillverkas i förhållandevis kontrollerad fabriksmiljö. De förmonterade och testade modulerna transporteras sedan till byggplatsen för slutmontering, vilket gör att riskerna minskar och byggtiden kan förkortas avsevärt.

Reaktorn är tänkt att spela en nyckelroll i Storbritanniens energiomställning. I juni 2025 utsågs Rolls-Royce SMR:s teknik som den föredragna lösningen för Storbritanniens första SMR-projekt. Under det kommande året planerar man att bilda ett utvecklingsbolag och identifiera en plats för första anläggningen.

Målet är att ansluta den första anläggningen till elnätet under 2030-talet, med ett investeringsbeslut senast 2029.

Källa: World Nuclear News / Rolls-Royce SMR