För första gången har Deutsche Bahn installerat ett så kallat Second Life-batterilager i ett av sina verk för fjärrtåg. ICE-verket i Leipzig har utrustats med en batterianläggning som lagrar solenergi från en ny solcellsanläggning – ett steg i koncernens hållbarhetsarbete och effektiviseringsprogram S3.
Batterilagret består av trettio använda batterimoduler hämtade från åtta olika elbilar. Dessa moduler har tidigare varit i drift i mellan fem och sju år. När batterierna inte längre uppfyller kraven för mobil användning kan de i stället återanvändas för stationär energilagring. I detta fall har modulerna testats, satts samman på nytt och kopplats till den nya solcellsanläggningen.
– Deutsche Bahn ska bli klimatneutral till år 2040. Genom att modernisera energiförsörjningen i ICE-verket Leipzig visar vi konkret hur vi förenar hållbarhet med ekonomi, säger Katrin Habenschaden, hållbarhetschef vid Deutsche Bahn AG
– Vi lagrar solenergi i ett batterisystem byggt av uttjänta elbilsbatterier och använder energin främst när behovet är som störst eller när solen inte skiner. På så sätt främjar vi inte bara energiskiftet inom Deutsche Bahn, utan stärker även vår ekonomiska hållbarhet inom ramen för vårt saneringsprogram S3.
Flexibel lagring för krävande moment
Solcellsanläggningen i Leipzig omfattar totalt tre byggnader och har en sammanlagd toppeffekt på ungefär tvåhundranittio kilowatt. Batterisystemet är integrerat med anläggningen och övervakar löpande verkets energiförbrukning. När efterfrågan ökar, frigörs lagrad el från batterierna och minskar därmed effektuttag från det externa elnätet. Detta dämpar så kallade effekt-toppar, som ofta uppstår vid arbetsmoment som kräver mycket el.
Exempel på sådana moment är när tågen måste testas utan att använda kontaktledningen och i stället kopplas till det allmänna elnätet. Även svarvning av hjulaxlar i verkets undergolvssvarv kräver stora mängder energi. Överskottsenergi från solpanelerna som inte förbrukas direkt eller lagras matas ut i det allmänna elnätet.
Tekniken med återanvända batterier – så kallade Second Life-batterier – har utvecklats av encore | DB, ett startup inom Deutsche Bahn-koncernen. Dessa batterier kan fortfarande lagra energi i många år, trots att de inte längre är lämpliga för användning i fordon. Batterierna kan användas för att lagra el från sol-, vind- eller vattenkraft, och lagringskapaciteten kan utökas vid behov.
Efter implementeringen i Leipzig planerar Deutsche Bahn att införa liknande batterilösningar i fler verkstäder, däribland anläggningen i Kassel. Andra verk och anläggningar inom koncernen utvärderas också för framtida installationer.
ICE-verket i Leipzig har ett särskilt ansvar inom Deutsche Bahns underhållsstrategi.
Här servas främst tågtypen ICE T samt Intercity 2. Cirka tvåhundrasjutiofem personer arbetar vid anläggningen, inklusive tjugofem lärlingar. Verksamheten pågår dygnet runt för att säkerställa att fjärrtågen är i driftklara och rena skick.
Underhållsarbetet utgör en nyckelkomponent i Deutsche Bahns koncernövergripande program S3, som syftar till att öka tillförlitlighet, punktlighet och kostnadseffektivitet i tågtrafiken.
Sedan början av 2025 drivs alla stationer, verkstäder, kontor och andra anläggningar som förses med el från DB Energie helt med el från förnybara källor. När det gäller själva järnvägsnätet är målet att övergå till hundra procent grön el senast år 2038. Redan i dag kommer omkring sjuttio procent av elen i järnvägsnätet från förnybara energikällor.
Resenärer med Deutsche Bahns fjärrtåg inom Tyskland reser redan sedan år 2018 helt med grön el.
Källa: Deutsche Bahn AG