Ny allt-i-ett-laddare lanseras av ABB E-mobility

Genom att det intuitiva användargränssnittet guidar användaren steg för steg och bekräftar laddningsstatus och slutförd laddningsprocess är ambitionen att 99 procent av laddsessionerna ska vara lyckade. Foto: ABB E-mobility

ABB E-mobilitys nya allt-i-ett-laddare har, förutom att den ger en hög effekttäthet med minsta möjliga fotavtryck, utvecklats med tillförlitlighet som ledord och laddaren har en användarvänlig design med ett intuitivt användargränssnitt, som ska vara lika enkelt och bekant att använda som en smartphone.

 

 

Text: Alarik Haglund

 

 

De tre största problem som idag hindrar en storskalig utbyggnad av laddinfrastruktur är enligt ABB E-mobility, som är en global ledare inom laddningslösningar för elfordon, komplexa laddningsupplevelser, bristande tillförlitlighet och dålig avkastning på investeringen. Den nya allt-i-ett-laddaren, som kommer att visas offentligt för första gången på ACT Expo 2024 i Las Vegas, tacklar dessa utmaningar genom att presentera lösningar inom alla tre problemområden.

 

Användaren i fokus

ABB E-mobility påpekar att graden av lyckade laddsessioner idag ofta är under 70 procent, vilket beror på att elfordonsförare när de kommer till en laddare ofta blir förvirrade över hur de ska använda den, har problem med betalningen eller alltför ofta tror att deras fordon laddas när det inte gör det. Den nya allt-i-ett-laddaren har därför designats med användaren i fokus och genom att skapa tydlighet och minska friktionspunkterna mellan fordon, laddare och betalning ska den säkerställa en sömlös upplevelse från ankomst till slutförande.

Det intuitiva användargränssnittet visas på en stor 32-tumsskärm och ska vara lika enkelt och bekant att använda som en smartphone. Genom att det guidar användaren steg för steg och bekräftar laddningsstatus och slutförd laddningsprocess är ambitionen att 99 procent av laddsessionerna ska vara lyckade.

 

Hög tillförlitlighet

På ABB E-mobility anser de också att man förutom att fortsätta att tillhandahålla mer kraft och öka nätverksdensiteten, i takt med att elfordonsflottorna fortsätter att växa, även måste hitta en bättre balans mellan att installera mer kraft å ena sidan och tillförlitlighet och kraftfördelning å andra sidan. Deras nya allt-i-ett-laddaren har därför egentillverkade kiselkarbidbaserade kraftmoduler, maximalt effektiv luftkylning och en mycket industrialiserad systemdesign, vilket ger en hög tillförlitlighet. Det är även möjligt att ladda två fordon samtidigt i steg om 50 kilowatt för att säkerställa att endast den effekt som krävs tas ut och att mindre osåld kapacitet återstår.

- Det är vår mest kompakta produkt när det kommer till kraften den ger och ytan den tar upp. Med 150 till 920 volt likström kan även de nya elbilarna laddas snabbt. Vi har också satsat extra på ett molnbaserat verktygskit för tillgångsförvaltning dygnet runt och erbjuder en branschledande ägandekostnad, säger Camilla Mattsson, som är kommunikationschef på ABB E-mobility.

 

Viktig transportinfrastruktur

Dessutom är ABB E-mobility först med att implementera tvåfasig kylteknik i en laddhandske. Den patenterade tekniken är både mer effektiv och mer tillförlitlig och har samtidigt lägre underhållskostnader än traditionella vätskekylda kabellösningar.

- Laddnätverk utgör en viktig transportinfrastruktur på vägen mot en energieffektiv och klimatneutral mobilitetsera, påpekar Michael Halbherr, som är vd för ABB E-mobility.

Han understryker att den nya allt-i-ett-laddaren konstruerats från grunden som ett system för tillförlitlig och kostnadseffektiv leverans av energi, vilket gör det möjligt för kunderna att driva sina nätverk på högsta nivå och uppnå önskat ekonomiskt resultat.

- På ABB E-mobility har vi tagit viktiga lärdomar från vår omfattande erfarenhet och är besatta av att skapa en laddningsupplevelse som är tillförlitlig, skalbar, hanterbar och säker, samtidigt som vi säkerställer interoperabilitet och prestanda, avslutar Michael Halbherr.

2

 

Den nya allt-i-ett-laddaren har byggts för att ge en branschledande ägandekostnad. Foto: ABB E-mobility