ITER når ny milstolpe – tredje sektormodulen installerad

 ITER-ingenjören Mathieu Demeyere övervakar lyftet tillsammans med säkerhetsansvarig Clément Vautrin från Framatome. – Den här vinkeln visar komponenterna i en sektormodul: vakuumkärlets 440-tonssektion, termiska skyddspaneler och ytan av en toroidmagnet. Foto: ITER
ITER-ingenjören Mathieu Demeyere övervakar lyftet tillsammans med säkerhetsansvarig Clément Vautrin från Framatome. – Den här vinkeln visar komponenterna i en sektormodul: vakuumkärlets 440-tonssektion, termiska skyddspaneler och ytan av en toroidmagnet. Foto: ITER

ITER-projektet har tagit ett nytt steg i monteringen av världens största fusionsreaktor. Den tredje sektormodulen har lyfts ner i tokamakgropen efter en komplex lyftoperation som påbörjades den 24 november och avslutades följande dag. Den nästan 1 100 ton tunga komponenten består av en sektionsdel av vakuumkärlet, dess termiska skärm samt två D-formade supraledande magneter.

Sektormodul nummer 7 och 6 installerades tidigare under året, men arbetet med sektormodul nummer 5 skilde sig från de tidigare operationerna. Det är den första sektormodulen byggd i Europa som placeras i gropen och installationen ställde nya tekniska krav.

När modulen lyfts ut ur monteringsverktyget måste den först roteras 90 grader för att linjera med transportvägen in i reaktorbyggnaden – ett moment som är lika tidskrävande som kritiskt för säkerheten.

Precision blev avgörande i trång miljö

Vid sänkningen av sektormodul nummer 6 i juni uppstod ett offset på 100 millimeter i förhållande till den intilliggande sektorn, en marginal som senare korrigerades. Målet för den nya installationen var att halvera avvikelsen till 50 millimeter för att förbereda sig inför kommande arbeten, då utrymmet i gropen blir allt mer begränsat.

Komplikationer i mätutrustningen öppnade dock för ett ovanligt manuellstyrt förfarande. Genom att förlita sig mer på direkt visuell kontroll lyckades teamet landa modulen med endast cirka 10 millimeters offset.
– Det är en stor prestation. Teamet är trött men nöjt. Det var en lång natt – med modulerna så nära varandra behövde vi fatta många beslut, men erfarenheten är en utmärkt förberedelse för kommande operationer, säger ITER-ingenjören Mathieu Demeyere enligt ursprungskällan.

ITER:s maskinmonteringschef Jens Reich framhåller att arbetet blir effektivare för varje installation.
– Vi har uppnått en semi-industriell metod som är mycket viktig för monteringen. Om det fortsätter så här slutför vi installationen av sektorerna enligt planen år 2027, säger han.

Första testet av nytt stöd – nästa modul väntar i januari

Det andra stora momentet var att synkronisera sänkningen av sektormodulen med dess tyngdstöd. Nio stödpunkter ska installeras totalt, men den första monterades först veckan före lyftet. Sektormodul nummer 5 blev därför den första där stödet testades i skarpt läge.

Under de sista centimetrarna av sänkningen måste den nedre anslutningspunkten vinklas exakt för att passa mot stödstrukturen – ett arbete där små fel hade kunnat stoppa hela operationen. Lyftet lyckades och proceduren ska upprepas för de kommande sex sektorerna. De två redan installerade modulerna får senare sina tyngdstöd monterade retroaktivt.

Nu riktar Demeyere och hans team fokus mot sektormodul nummer 8, som står på tur för installation i januari 2026.

ITER:s sektormoduler utgör 40-graders sektioner av tokamakens vakuumkammare och är bland de mest tekniskt avancerade komponenterna i fusionsprojektet. Varje enhet kombinerar komplex kryoteknik, högprecisionsmontering och magnetiska system som ska klara extrema belastningar när plasman senare värms upp till temperaturer långt över solens kärna.

Arbetet sker i en tid där energisystem världen över söker alternativ till både vindkraftens osäkerhet och den ökande efterfrågan på stabil, fossilfri produktion. Fusion är fortfarande långt från kommersiell drift, men varje framsteg i ITER är en del av ett längre industriellt lärande.

Källa: Ursprunglig artikel enligt tillhandahållen text från ITER