Regeringen och Sverigedemokraterna meddelade vid en presskonferens den 8 september att de i den kommande budgetpropositionen föreslår en sänkning av energiskatten på el med 9,875 öre per kilowattimme (inklusive moms). Dessutom planeras ett nytt högkostnadsskydd som aktiveras om elpriset överstiger 1,50 kr per kilowattimme i något elområde, gällande från november 2025 till och med hela 2026.
Energiföretagen ser positivt på regeringens förslag om en sänkt energiskatt på cirka 10 öre/kWh, då energiskatten tidigare har höjts med omkring 18 procent mellan 2022 och 2025. Både Danmark och Norge har nyligen meddelat sänkningar av energiskatten på el, och Energiföretagen betonar vikten av att Sverige också har en konkurrenskraftig beskattning av el.
— Sänkt elskatt är ett enkelt och träffsäkert sätt att dämpa kostnadsutvecklingen för elkunderna, samtidigt som det stärker förutsättningarna för elektrifieringen i transportsektorn. Regeringen lägger nu fram ett betydligt mer omfattande förslag än det som var ute på remiss i somras på 3 öre per kilowattimme, vilket innebär att de senaste årens inflationsuppräkningar av energiskatten kompenseras, kommenterar Erik Thornström, ansvarig för skatter och styrmedel på Energiföretagen Sverige.
— Samtidigt saknar vi åtgärder för att kompensera fjärrvärmesektorn, när det införs riktade åtgärder för sänkta kostnader för elkunderna. Vi ser stora systemnyttor med en temporär sänkning av energiskatten för elpannor och värmepumpar i fjärrvärmeverksamhet. Det skulle stärka elsystemets stabilitet och frigöra en befintlig flexibilitetspotential på ca 1,6 GW som skulle kunna användas vid perioder med låga eller negativa elpriser, säger Erik Thornström.
Regeringens nuvarande förslag stärker förutsättningarna för elektrifieringen av transportsektorn och bidrar till att återställa balansen i beskattningen mellan el och fossila drivmedel, efter de senaste årens riktade bensinskattesänkningar. Samtidigt behövs långsiktiga spelregler för energiskatten för att minska osäkerheten för investeringar, särskilt för aktörer som satsar på tunga elfordon där skatten utgör en betydande kostnad.
Energiföretagen kommer att fortsätta analysera det aviserade högkostnadsskyddet för el och återkommer med mer information.