Två bulklastfartyg med vätgasdrift startar trafiken längs norska kusten

En illustration av hur det nya fartyg som beställts av Nordasfalt kommer att se ut.
Foto: Møre Sjø
En illustration av hur det nya fartyg som beställts av Nordasfalt kommer att se ut. Foto: Møre Sjø

Det norska rederiet Møre Sjø har beställt vad som uppges bli världens första bulklastfartyg som drivs helt med vätgas. Fartygen, som är 85 meter långa och har en lastkapacitet på 4 000 ton, kommer att förlita sig på komprimerad grön vätgas som drivmedel. Bränslet ska levereras av det norska energibolaget GreenH och priset väntas ligga i nivå med det för fossilt marint bränsle.

– Efter noggranna analyser av teknik, kostnader och framtida tillgång till bränsle föll valet på vätgas. För oss är detta det mest framtidsinriktade alternativet, säger Torstein Holsvik, teknisk chef på Møre Sjø.

Fartygen är planerade att levereras i början av 2027 och kommer att byggas av det turkiska varvet Gelibolu enligt en design från det Oslo-baserade företaget Naval Dynamics.

Vätgasens roll i ett föränderligt regelverk

Enligt Holsvik har beslutet att satsa på vätgas påverkats av flera faktorer, bland annat de låga elpriserna i Nordnorge, som gör produktionen av grön vätgas mer konkurrenskraftig, samt ekonomiskt stöd från den statligt ägda klimatsatsningen Enova och NOx-fonden, som administreras av näringslivet.

– När fartygen tas i drift räknar vi med att priset för vätgas kommer att vara i nivå med priset för marint gasolja, som hade kunnat vara ett alternativ. Alla fossila bränslen kommer successivt att beläggas med högre koldioxidskatt, medan vätgas inte kommer att påverkas, säger han.

De flesta andra rederier har i stället valt att satsa på vätgasderivat som ammoniak eller metanol, eftersom dessa har högre energitäthet per volymenhet och möjliggör längre resor. Men Møre Sjø:s fartyg är inte byggda för interkontinentala rutter, utan är avsedda för trafik längs den norska kusten.

Lokala rutter med lokal vätgasförsörjning

Det ena av fartygen har redan hyrts ut till byggmaterialproducenten Nordasfalt, som har sin bas i Bodø i norra Norge. Vätgasen som krävs för att driva fartygen ska levereras från flera olika produktionsanläggningar längs kusten, från Hammerfest i norr till Tønsberg i sydost.

– Vi är stolta över att samarbeta med Møre Sjø kring vad som blir de första vätgasdrivna bulklastfartygen av sitt slag, säger Morten Solberg Watle, vd för GreenH. – Dessa fartyg kommer att bunkra vid flera av våra anläggningar och är viktiga för att både produktionen av vätgas och infrastrukturen till sjöss ska kunna utvecklas.

Enligt GreenH markerar fartygen ett betydelsefullt steg i sjöfartens gröna omställning.

– Det är utmanande att vara bland de första på en ung marknad, säger Holsvik. – Det hade inte varit möjligt att fatta det här beslutet utan ett gott mått av entreprenörsanda och starka samarbetspartners som tror på projektet.

Ett konkret steg mot ett mognare vätgasmarknad

Flera branschbedömare har noterat att beställningarna av fartyg som drivs med vätgas eller dess derivat ökade med trettio procent under 2024. Det är dock fortfarande få fartyg som väljer att enbart använda komprimerad vätgas som bränsle, främst på grund av dess lägre energitäthet och kortare räckvidd.

Watle menar att projekt som detta är avgörande för att marknaden ska mogna.

– Det här visar hur vätgas kan användas på allt fler fartygstyper och att vi behöver rederier som Møre Sjø som visar vägen. Marknaden mognar inte från noll till hundra över en natt. Det är projekt som detta som faktiskt driver utvecklingen framåt, säger han.

Källor: Recharge News