Företag i Sverige ser snabbt växande elbehov – oro för kostnader

En stad i ett land med långa vintrar behöver extra mycket elektricitet. Foto: Svenska Kraftnät
En stad i ett land med långa vintrar behöver extra mycket elektricitet. Foto: Svenska Kraftnät

Företag i Sverige räknar med att elbehovet kommer att öka betydligt under de närmaste tre åren. Särskilt energikrävande branscher som IT sticker ut, men samtidigt växer oron för elens tillgång och prisutveckling. Det framgår av EY:s nya rapport Navigating the Energy Transition 2025, där 119 svenska företag deltagit i en internationell undersökning.

– Den ökande efterfrågan på el är en tydlig signal om att näringslivet är mitt i en omställning mot elektrifiering och digitalisering, säger Christian Grauers, energirådgivare på EY i Sverige.

Enligt rapporten tror 72 procent av de svenska företagen att deras elanvändning kommer att öka under de kommande tre åren. Den globala motsvarigheten är något högre – 80 procent. Bland de sektorer som förväntar sig den största ökningen återfinns it-branschen, där många företag räknar med en ökning på över tio procent.

Bakom denna utveckling står bland annat investeringar i ny teknisk utrustning och ett växande antal arbetsplatser, men även introduktionen av artificiell intelligens och en snabbt växande andel elfordon inom företagens fordonsflottor.

– Sverige har länge haft en stabil elanvändning, trots ekonomisk tillväxt, mycket tack vare effektiviseringar. Nu ser vi ett tydligt trendbrott, där elanvändningen väntas växa snabbt, säger Christian Grauers.

Osäkerhet kring elens tillgång och prisutveckling

Trots en relativt positiv syn på elektrifiering uttrycker många företag oro inför framtiden. Drygt hälften av de svenska företagen – 53 procent – är osäkra på om energitillgången kommer att räcka till. Lika stor andel uppger att stigande och svängande energipriser påverkar deras lönsamhet och konkurrenskraft negativt.

Samtidigt tror 61 procent att deras behov av energi kommer att bli mer komplext de kommande åren. Det kan handla om en ökad variation i när och hur energi används, eller krav på att energin kommer från specifika, hållbara källor.

Företag i Sverige rustar för ökat elbehov – men framtiden väcker oro

– Det är tydligt att företag inte bara oroar sig – de agerar också, säger Anna Hed, partner och rådgivare för energisektorn på EY.

Enligt rapporten har hela 85 procent av de svenska företagen satt upp mål för sin energianvändning, ofta med fokus på att minska utsläppen av växthusgaser. Målen omfattar både den egna verksamheten och leverantörsledet.

Många företag investerar också i egna lösningar, såsom solceller, batterilager eller deltagande på den framväxande flexibilitetsmarknaden. Mer än sex av tio företag har redan gjort sådana investeringar eller planerar att göra det.

Krav på energibolagen ökar – kundvärde i fokus

Ett återkommande tema i rapporten är det växande kravet på energileverantörer att inte enbart leverera el, utan även bidra med kunskap, rådgivning och långsiktigt kundvärde. Omkring en tredjedel av företagen anser att deras energileverantör inte uppfyller dessa krav i dag.

Samtidigt anger 65 procent att energileverantörens kundservice kommer att bli allt viktigare framöver. I stort sett alla tillfrågade svenska företag – 99 procent – planerar att stärka sin egen kompetens inom energifrågor under de kommande tre åren.

– Företag vill i allt större utsträckning ha kontroll över sina energistrategier. Det innebär att energibolagen behöver utvecklas till partners, snarare än att bara vara leverantörer. Vi tror att detta också kan bana väg för nya aktörer på marknaden, säger Anna Hed.

Undersökningen, som ligger till grund för rapporten, omfattade 2 466 företag i åtta länder – däribland Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA – och genomfördes mellan december 2024 och januari 2025.

Källa: EY, Navigating the Energy Transition 2025