Equinor satsar på nya räddningshelikoptrar från Tromsøföretag

SAR-helikoptrar är avgörande för att upprätthålla beredskap och transporttjänster på den norska kontinentalsockeln. De är även viktiga för beredskapssyften längs hela kusten, även för uppdrag som inte är relaterade till petroleumverksamheten, såsom underhåll av offshore baserade vindkraftsparker. Illustration: Lufttransport RW AS

Equinor har gett Lufttransport RW AS i uppdrag att driva två nya räddningshelikoptrar (SAR) för Troll- och Osebergområdena. Detta gör Lufttransport till den tredje helikopteroperatören som kvalificerar sig för uppdrag på den norska kontinentalsockeln.

- Det här avtalet stärker vår motståndskraft och säkerställer ökad helikopterkapacitet. Lufttransport RW AS är ett norskt företag baserat i Tromsø, med stor erfarenhet av att operera både räddningshelikoptrar och transportflyg. Vi ser fram emot samarbetet, säger Ørjan Kvelvane, Equinors senior vice president för gemensamt operationsstöd.

De två helikoptrarna kommer att tas över av Lufttransport RW AS under andra kvartalet 2025 och vara redo för drift från 2026. Helikoptrarna som ska användas är av modellen Leonardo AW139, godkända för flygning på den norska kontinentalsockeln. AW139 används flitigt inom offshoreindustrin globalt, inklusive på den brittiska kontinentalsockeln, för räddningstjänster i Sverige och av den norska luftambulansen.

Strikta krav

- Vi har länge strävat efter att kvalificera en ny helikoptermodell som uppfyller de strikta kraven på den norska kontinentalsockeln. AW139 är en nyare helikoptertyp med beprövad teknik som uppfyller höga säkerhetsstandarder. Med detta avtal får vi välutrustade maskiner som kan operera väl under förhållandena på den norska kontinentalsockeln och i enlighet med våra säkerhetskrav, både för sök- och räddningsändamål och transportändamål, tillägger Kvelvane.

De nya helikoptrarna kommer att ingå i SAR-nödresponssystemet och utföra uppdrag i Troll- och Osebergområdet i norra Nordsjön.

En helikopter kommer att stationeras vid Osebergs fältcenter. Den andra helikoptern, en backup-SAR-maskin, kommer att stationeras vid helikopterhamnen på Flesland och användas för passagerartrafik till och från Equinors installationer. De nya helikoptrarna kommer att komplettera de två Sikorsky S-92-maskiner som för närvarande utför dessa uppgifter.

Upprätthåller beredskap och transporttjänster

SAR-helikoptrar är avgörande för att upprätthålla beredskap och transporttjänster på den norska kontinentalsockeln. De är även viktiga för beredskapssyften längs hela kusten, även för uppdrag som inte är relaterade till petroleumverksamheten.

Avtalet träder i kraft i början av 2026 och har en löptid på fem år, med möjlighet till förlängning med fem ettårsperioder.

För att kvalificera sig för helikopteruppdrag på den norska kontinentalsockeln måste företag godkännas av den norska Luftfartsmyndigheten för SAR- och/eller passagerarflygningar. För att flyga för Equinor måste företaget kvalificeras genom en grundlig process som inkluderar en översyn av hela företaget med fokus på operativa, tekniska, organisatoriska faktorer och resurser.

Flera steg

En kvalificering genomförs i flera steg och över en lång tid. Innan kontraktets start genomförs även en slutlig "startkontroll". För företagets nya operatör Lufttransport kommer denna process att äga rum under hela 2025.

Equinor har sju års erfarenhet av att använda AW139-maskiner för offshoretrafik och SAR-transport från företagets verksamhet i USA och Brasilien. Omkring 1300 AW139-maskiner har producerats globalt.

Källa: Equinor