London har nu 1000 nollutsläppsbussar

Eldrivna StreetDeck Electroliner från Wrightbus. Källa: Wrightbus

Transport for London (TfL) har nu totalt 1000 nollutsläppsbussar i staden. Den nyaste är en StreetDeck Electroliner från Wrightbus, som nu trafikerar Londons gator med Metroline från deras garage i Edgware. Bussen är utrustad med Voith Electrical Drive System (VEDS), en drivlineteknologi som bidrar till TfL:s mål om en helt utsläppsfri bussflotta till år 2034.

Bolaget har redan omvandlat 54 busslinjer till nollutsläpp och ytterligare 14 är delvis omvandlade. Bussarna från både Wrightbus och Alexander Dennis, som satsar på egenutvecklade elbussar, har föredragit VEDS-tekniken. Otokar, en annan större bussproducent, har också valt samma drivlina.

I början av september var cirka 175 bussar inom TfL:s nätverk utrustade med VEDS, och planer finns redan för att utrusta fler fordon med systemet. Utöver London, används e-bussar med VEDS i flera andra brittiska städer och regioner, inklusive Belfast, Leicester, Liverpool samt i Midlands runt Birmingham.

Samordnat paket

Voith understryker att deras VEDS för elbussar innebär att huvudmotor och omvandlare bildar ett samordnat paket, vilket garanterar hög effekttillgänglighet och maximal räckvidd även under krävande körförhållanden. Systemet använder en kraftfull vattenkyld permanentmagnetmotor tillsammans med en högeffektiv omvandlare. Separat transmission är inte nödvändig, vilket positivt påverkar energiförbrukningen, räckvidden och ljudemissionerna.

Dessutom möjliggör detta principen en kompakt design. VEDS är inte bara enklare att installera i Wrightbus dubbeldäckare, men även idealisk för användning i ständiga hinderfria låggolvbussar, vilket gör det till ett perfekt drivsystem för övergången till hållbar mobilitet. Det modulära systemet finns tillgängligt i olika effektklasser och passar därför alla fordonstyper. Med en maximal effekt på 340 kW är det ett av de kraftfullaste framdrivningssystemen för bussar.

Ian Foster, teknisk direktör på Metroline i London, tillägger att Metroline har haft ett långvarigt samarbete med Voith och är mycket nöjda över att VEDS används i de senaste fordoninköpen. Fördelen med ett övergripande drivpaket är att det förbättrar tillförlitligheten och effektiv diagnostik.

Källa: Transport for London