Lyon i Frankrike och Genève i Schweiz har beställt totalt 248 elbussar av Hess AG

I Genève ska de första nya bussarna levereras 2025. Även här pratas det om att fasa ut dieselbussar så att kollektivtrafiken ska vara utsläppsfri 2030. Foto: Hess AG

De nya bussarna är ett led i större utfasningen av dieselbussar i den franska staden Lyon, vilket skulle kunna göras redan 2026.

Carrosserie Hess AG eller HESS är en schweizisk busstillverkare, vars fabrik ligger i Bellach . Hess tillverkar främst trolleybussar, men bygger även dieselbussar, hybridbussar, släp och nyttofordon. Hess-bussar finns bland annat i Schweiz , Österrike , Luxemburg och Nederländerna.

För sträckor utan kontaktledningar

Förutom att dra ström från luftledningar ska bussarna till Lyon också ha relativt stora batteripaket. Anledningen är att delar av linjenätet för trolleybussarna saknar kontaktledningar. Tekniken är välkänd, även när det gäller spårvagnar.

Bland annat i en annan välkänd fransk stad, Nizza, är spårvagnarna utrustade på samma sätt och kan trafikera sträckor där det inte finns kontaktledningar.

I Genève ska de första nya bussarna levereras 2025. Även här pratas det om att fasa ut dieselbussar så att kollektivtrafiken ska vara utsläppsfri 2030. Laddinfrastruktur från Hitachi Energy gör att bussarna får automatiska snabbladdningar vid olika trafikterminaler och utvalda hållplatser.

Dessa två stora order innebär bland annat att Hess måste utöka kapaciteten. Det sker både i Bellach i Schweiz och på en helt ny fabrik i Portugal. Det innebär att antalet anställda ökar till cirka 800 i det traditionsrika företaget som har sina rötter ända tillbaka till 1881.

Källa: Hess AG