Villaägarna kritiserar elnätsföretagens priser och gör missvisande jämförelser trots att Villaägarna mycket väl vet att förutsättningarna för elnätsföretagen varierar stort. De är på villovägar. Det säger Kjell Jansson, Svensk Energis vd, i en kommentar till Villaägarnas utspel.
Kjell Jansson menar att det är naturligt att elnätsföretagens prissättning skiljer sig åt runt om i landet. Det är många gånger dyrare att driva ett elnät i glesbygd än att driva ett stadsnät i tätort.
– Villaägarnas metod för att försöka avgöra om ett elnätsföretags priser är för höga är alltför enkel. Att bara beskriva skillnaderna i förutsättningar mellan olika elnätsföretag utgående från ett enda nyckeltal – ledningslängden delat med antalet kunder – går inte. Energimarknads-inspektionen använder bland annat elnätsföretagens årsredovisningar och en speciell teknisk rapport med omfattande dataunderlag, när de bedömer om skäligheten i prissättningen. EI:s metod är därmed betydligt mer rättvis än Villaägarnas, säger Kjell Jansson.
Vissa elnätsföretag väljer att ha intäkter som ligger under den nivå som EI anser vara skälig. Det innebär att jämförelser mellan olika elnätsföretag måste göras med omdöme. Bara för att ett elnätsföretag har högre intäkter än andra innebär det inte att elnätsföretagets intäkter är oskäliga, menar Kjell Jansson.
– Två områden som gränsar till varandra behöver inte ha samma förutsättningar. Det ena området kan vara en tätort och det andra landsbygd som även innefattar glesbygdsnät. Villaägarna har på det sättet utan urskiljning jämfört just en tätort med omgivande landsbygd.
Villaägarna påtalar det kända faktum att det finns skillnader mellan olika elnätsföretags prissättning. Men att utgående från denna alltför enkla granskning säga att ett elnätsföretags priser är för höga går inte, enligt Kjell Jansson:
– Omfattande investeringar har de senaste åren gjorts i elnäten för att förbättra leveranssäkerheten. Därmed är konsekvenserna av stormar mindre nu än de annars skulle ha varit.
– Villaägarna ger inga egna förslag till hur elnätsverksamhetens tariffer skulle kunna ändras, annat än att tarifferna är för höga. Vad som är rimliga tariffer som möjliggör en fortsatt satsning på att höja kvaliteten för att uppfylla kundernas allt högre krav tycks Villaägarna inte ha något svar på, säger Kjell Jansson.
LÄS ÄVEN: "Elnätbolag överdebiterar kunder"