Den amerikanska kustbevakningen US Coast Guard kräver gemensamma internationella riktlinjer för LNG. Det måste skapas tydliga regler för bunkring av LNG, som är på väg att bli sjöfartens framtida bränsle, anser den amerikanska kustbevakningen.
- Det är viktigt att utveckla strategier för att minimera osäkerheten, säger Timothy Meyers, befäl vid amerikanska Coasts Guards kontor för design och byggstandard för FC Gas Intelligence, skriver Tidskriften Sustainable Shipping.
- US Coast Guard skulle vilja ha regler både för själva utformningen av fartygen och för bunkring av naturgas. Frågan om denna typ av fartyg har följaktligen behandlats av internationella certifieringsorganisationer, IMO och ISO.
Frågan om utformningen av LNG-fartyg var också på dagordningen vid MEPCs miljökommittémöte i mitten av oktober.
Vid mötet krävde finska, svenska och tyska delegationer att rederier med fartyg som seglar med LNG måste ha en reducerad EEDI. Syftet med Energy Efficiency Design Index (EEDI) är att se till att nya fartyg byggs för lägre miljöpåverkan.
Indexet består av en så kallad baslinje till vilket ett nybyggt fartyg måste förhålla sig. Den andra delen av indexet består av att fastställa ett så kallat reduceringsmål på sikt för dessa fartygstyper.
En sådan regel skulle kunna gynna redare som Stena och Finnlines, men det är osäkert om denna riktlinje kan tas hänsyn till vid beräkning av EEDI när det gäller LNG-fartyg. Kritikerna anser, till exempel, att regeln är meningslös om ett visst fartyg seglar med LNG enbart 20 procent av den totala transporttiden.
Genom att bygga mer energieffektiva fartyg kommer även fartygens klimatpåverkan reduceras avsevärt. Fartygsägare har ibland intresse av att ha så låga värden som möjligt på sina fartyg. USAs kustbevakning kontrollerar LNG-transporterande fartyg sedan 2013.
Källa: Sustainable Shipping