Första bränslecellsbuss typgodkänd i Japan

Bussen är drygt 10,5 meter lång och har plats för 78 passagerare, varav 22 sittande. Bussen har åtta video­kameror som hjälper föraren att upptäcka fotgängare och cyklister. Automatik gör dessutom att bussen bromsas in och accelereras mjukt vid hållplatserna. Foto: Toyota

Den vätgasdrivna elbussen Sora från Toyota har som första bränslecellsbuss blivit typgodkänd i Japan. Bussen kan därmed börja säljas kommersiellt. Under de närmaste två åren räknar Toyota med över 100 Sora-bussar ska sättas in i reguljär trafik i Tokyo-området, i god tid till OS och Paralympics 2020.

Stadsbussen Sora drivs av elmotorer som får sin energi från vätgasdrivna bränsleceller med rent vatten som enda utsläpp. Den är både mycket tyst och helt vibrationsfri. Drivlinan är en utveckling av den som används i Toyotas vätgasdrivna elbil Mirai.

I händelse av stora elavbrott kan bussen även fungera som reservkraftverk till elnätet, och kan då leverera upp till 9 kW, med en total kapacitet på 235 kWh.

Källa: Toyota