Daimler Buses sätter fokus på CO 2-neutrala fordon

Redan i serieproduktion i Mannheim sedan 2018 utvecklas den helelektriska stadsbussen Mercedes-Benz eCitaro ständigt vidare för användning i linjetrafik. Nu står Daimler Buses inför lanseringen av en modell med intelligent kombination av batterier och bränsleceller. Foto: Daimler Buses

Daimler Buses ritar upp huvudlinjerna för framtidens CO 2-neutrala fordon, framdrivning med batterier och vätgasbaserade bränsleceller. 

Det starkaste fokuset ligger på huvudmarknaderna i Europa och Latinamerika.

Bland målen är att i Europa endast kommer att erbjudas CO 2-neutrala stadsbussar från 2030, och på motsvarande sätt i andra segment från 2039.

Högpresterande batterier

Den viktigaste elbussprodukten hittills har varit Mercedes-Benz eCitaro. Den har funnits på marknaden sedan 2018. Mot slutet av detta år kommer den med en ny generation högpresterande batterier och redan nästa år kan eCitaro levereras med en vätgasbaserad bränslecellsförlängare. 

Som detta indikerar ska bränslecellerna endast användas för att försörja batterierna med energi, inte för själva framdrivningen av bussen. Vätgas i gasform och ett tryck på 350 bar kommer att användas. Med denna teknik kommer solobussarnas räckvidd att vara upp till 400 kilometer.

Elektrisk infrastruktur

Företagets första helelektriska intercitybuss planeras från 2025, medan turbussar med vätgasbaserade bränsleceller förväntas anlända mot slutet av innevarande årtionde.

Utöver själva bussprodukterna planerar Daimler Buses även att kunna leverera all nödvändig elektrisk infrastruktur relaterad till laddningsmöjligheter och påfyllning av vätgas för bussvarianter som behöver det.

Till Oberwörder, chef för Daimler bussar, säger att företaget har en tydlig ambition. 

– Som en globalt ledande busstillverkare kommer vi att bidra till det gröna skiftet och vara bland de ledande för att uppnå detta, säger han och fortsätter:

– Vi följer en tydlig strategi för elektrifiering och kommer att erbjuda CO 2-neutrala bussar i alla segment. Europa, vi kommer att vara där senast 2030 när det gäller stadsbussar, och vi kommer inte att investera i någon Euro VII-teknik.

Daimler Buses arbetar även med det gröna skiftet utanför Europa. 

Elektriska chassit

På bussfabriken i São Bernardo do Campo i Brasilien tillverkar företaget det nyligen lanserade "elektriska" chassit eO500U, som till stor del bygger på eCitaro. Bussar byggda på detta chassi har en räckvidd på upp till 250 km. Daimler Buses har hittills fått beställningar på cirka 100 sådana chassier från Brasilien, som är huvudmarknaden i Latinamerika.

Källa; Daimler Buses