Polen: PESA presenterade nya vätgaslokomotivet SM42-6Dn på järnvägsmässan TRAKO

Polskt lokomotiv med vätgasdrift presenterades vid TRAKO-mässan. Foto: NaKoLei.

Presentationen av SM42-6Dn, det första polska vätgasdrivna lokomotivet från PESA, var förmodligen den mest efterlängtade premiären för den internationella järnvägsmässan TRAKO 2021, vars betydelse bestyrktes av de många gästerna som fyllde utställningsspåren.

Denna händelse nämndes också av premiärminister Mateusz Morawiecki i ett brev till mässdeltagarna.

- Bland annat kommer det första polska vätgasloket att presenteras på årets TRAKO, ett resultat av samarbetet mellan PKP SA, PKN Orlen och PESA. Jag tror att just detta initiativ kommer att vara avgörande när det gäller att påskynda utvecklingen av denna typ av teknik i Polen, skrev premiärminister Mateusz Morawiecki.

Presentationens betydelse för hela branschen betonades av infrastrukturminister Andrzej Adamczyk i sitt tal:

- Det är en symbolpremiär under det europeiska järnvägsåret. Införandet av vätgasteknik i järnvägstransporter kan vara en nyckelfaktor när det gäller att minska koldioxidutsläppen, och PESA, en polsk tillverkare, använder upprepade gånger vätgasdrivna järnvägsfordon, vilket bekräftar vår industris kompetens och innovativa styrka. Detta lok är början på vägen till det polska vätgasdrivna persontåget och ytterligare ett steg mot målet för en säker, bekväm och ekologisk polsk järnväg - jag gratulerar och håller tummarna för projektets framgång.

För två år sedan gjorde PESA transporter längs lågemissionsjärnväg till ett grundläggande krav i sin produktstrategi. Den nya plattformen för motorfordonet Pesa Regio160 utvecklades bland annat på grundval av elektriska drivenheter som hålls igång via kontaktledningen eller med el från batterier eller vätgasdrivna bränsleceller.