Air France flyger delvis på matolja från Paris till Kanada

För första gången flög passagerare långdistans i ett plan drivet med matolja. Förhoppningen är att den nya bränslemetoden ska minska flygets klimatpåverkan. Foto: Air France

Den första långdistansflygningen med hållbart bränsle i tanken har sparat 20 ton koldioxidutsläpp och erbjuder hopp om mer klimatvänliga flygningar i framtiden.

Det var ett Airbus A350-plan som har tagit vägen över Atlanten med delvis använd matolja.

Planet flög från Paris till Montreal drivet med en blandning av återanvänd matolja och traditionellt bränsle. Men för flygpersonalen har bränslemixen ingen påverkan.

– För våra åtaganden ändrar detta absolut ingenting, inga mekaniska eller tekniska kontraindikationer. Vi kan använda dessa nya bränslen till 100 procent, säger Pascal Burrignon från Air France.

Men hur snabbt bränslet kan förändra flygbranschens utsläpp är oklart. Enligt Internationella civila luftfartsorganisationen kommer internationella flyg inte att minska sina utsläpp på kort sikt.