Ampaire genomförde testflyg med ett hybridelektriskt flygplan

Batteripaketet i Ampaires ombyggda hybridelektriska prototyp av Cessna 337 har placerats i en separat behållare under flygplanet. Foto: Ampaire

I samarbete med Hawaii-baserade Mokulele Airlines genomförde Ampaire nyligen företagets första längre demonstrationsflygning med ett flygplan med hybridelektrisk drift.

Planet som bär namnet Electric EEL flög utmed en etablerad flyglinje. I samband med uppvisningen genomförde flygplanet även ett returflyg från flygplatsen Hawaii Kahului Airport (OGG) till Hana (HNM) och tillbaka på en enda laddning.

Företaget Ampaire har för avsikt att flyga rutten regelbundet som en del av en månad lång demonstrationsprogram. Syftet är att utvärdera företagets teknik och visa upp "den elektriska luftfartens potential."

- Vi följer hybridelektriska bilarnas framgångsrika väg, när det gäller att omdana marktransporter, genom att ta denna modell till himlen, säger Ampaires VD Kevin Noertker.

- Genom att uppgradera nuvarande flygplan med hybridelektrisk drift kan vi snabbt komma in på marknaden och dra nytta av befintlig infrastruktur.

Ampaires Electric EEL, ett ombyggt Cessna 337 Skymaster-plan drivs av en bakmonterad motor av typ Continental IO-550-motor på 310 hästkrafter och en elektrisk kraftkälla på 160 kilowatt.

Som tidigare rapporterats av AVweb slutförde Electric EEL ett kort testflyg i oktober 2019.