100 nya jobb i Åbo när Sandvik utvecklar eldrivna gruvmaskiner

I slutet av 2016 lanserade Sandvik en batteridriven borrigg - Sandvik DD422iE - med ett grönt elsystem. Foto: Sandvik.

Företaget tror att man kan halvera den fossila bränsleförbrukningen om man övergår från dieseldrift till hybrider. Mats Eriksson VD för Sandvik Finland är nöjd med satsningen.

- Perfekt! Så här ska det se ut, vi investerar i teknologi som kunder och marknaden vill ha - det känns bra, säger han, till Svenska Yle.

Det nya forsknings- och utvecklingscentret ökar Sandviks marknadsledningsposition globalt enligt Eriksson.

- Vi har räknat igenom att satsningen kommer att ge ungefär 100 nya arbetsplatser. Som det ser ut nu är utvecklingen gynnsam och det kan leda till många fler arbetsplatser i framtiden också.

Satsningen på eldrift har också en positiv effekt för personalens välmående och miljön.

- Om man tänker på att många av de som jobbar med gruvor befinner sig under marken så är en elektrisk lösning betydligt bättre för deras hälsa, berättar Eriksson, för Svenska Yle.

- Satsningen görs i Åbo eftersom vi redan är marknadsledande med lastmaskiner och dumpers så vi har redan allt tekniskt kunnande färdigt, säger Lagerroos.

En stor utmaning när det gäller batteridrivna maskiner är hur laddningen ska kunna ske utan att överbelasta elnätet. Det och mycket mer kommer man att utveckla i Sandviks nya forskningscentrum.

Redan i slutet av 2016 lanserade Sandvik en ny batteridriven borrigg - Sandvik DD422iE - med ett grönt elsystem som utvecklats för att begränsa förorening och utformades för att avlägsna dieselpartiklar från underjordiska miljöer för att mildra hälsorisker.