Tyskland registrerade 632 nollutsläppsbussar under 2022

Hållbara bussar vid laddning i Tyskland. År 2021 nådde det totala antalet nollutsläppsbussar i Tyskland 1 269, enligt PwC-siffror. Lägger vi till de 632 fordon som registrerades 2022 får vi en total siffra på 1 901 nollutsläppsbussar som idag körs i landet. Foto: Sustainable Bus

Tyskland registrerade 632 nya nollutsläppsbussar under 2022 (+7procent): landet placerar sig på andra plats i Europa (men i framkant i EU), eftersom endast Storbritannien blev bättre med 696 nya e-bussar och bränslecellsbussar registreringar, enligt siffror från Chatrou CME Solutions och förväntat av tysk media Omnibus.

Tillväxten jämfört med 2021 är måttlig: medan 2021 var en fördubbling av siffrorna jämfört med 2020, var ökningen förra året bara lite över 7 % (2021 har så många som 555 batteridrivna bussar registrerats tillsammans med 33 bränslecellsbussar) .

Siffrorna gäller BEV- och FCEV-bussar över 8 ton som registrerades i Tyskland förra året.

eCitaro toppar

Mercedes leder rankingen av elbussar det senaste året med 296 nyregistreringar för Mercedes eCitaro. I andra hand hittar vi VDL Bus & Coach med 106 nya elbussar levererade.

Samma situation som 2021. Det skedde en förändring på tredje plats: här finns plats för Solaris, med 70 nollutsläppsbussar levererade. Intressant nog har leverantören för första gången tillhandahållit fler bränslecellsbussar än batteridrivna bussar (28 BEV och 42 FCEV, fortfarande enligt Chatrou CME Solutions siffror som täcks av omnibus news). MAN kommer fram.

År 2021 nådde det totala antalet nollutsläppsbussar i Tyskland 1 269, enligt PwC-siffror. Lägger vi till de 632 fordon som registrerades 2022 får vi en total siffra på 1 901 nollutsläppsbussar som idag körs i landet.

Väntar fortfarande

År 2022 förekom det omfattande förseningar av leveranser:

BVG väntar fortfarande på sina 90 Ebusco e-bussar, och även Hamburger Hochbahn väntar på en leverans av 50 fordon. Detta kan hota PwC-prognosen som släpptes i mitten av 2022: enligt konsulten ville tyska transportföretag vid den tiden köpa nästan 3 400 rent eldrivna bussar till 2025, inklusive 513 med bränslecellsdrift. År 2030 finns redan planer på ytterligare mer än 5 500 eldrivna bussar.

Källa: Sustainable Bus