Priset på nya LNG-fartyg har skjutit i höjden och för Flex LNG har det bl.a. inneburit att bolaget dragit sig tillbaka från marknaden för nya fartyg. Det berättade Flex-chefen vid en sjöfartskonferens i New York, där han också kunde avslöja nya långsiktiga charteravtal.
Efterfrågan på LNG – eller flytande naturgas – är hög och den har också stigit i pris på nya LNG-fartyg, vilket är en av de frågor som just nu spelar störst roll för segmentet.
Det konstaterade flera aktörer från LNG-sektorn under en paneldebatt på Marine Money-konferensen i New York.
Långa kontrakt
- Jag är nervös för nybyggnadspriserna där vi på kort tid har gått från 180 miljoner till 240 miljoner dollar, säger Seapeaks vd Mark Kremin från New York-scenen. Jag tror att man måste ha långa kontrakt med den risk man tar på priserna just nu, konstaterade Vd för Flex LNG, Øystein Kalleklev, aom delade också samma oro.
- Vi är tillbaka på nivån från 2007, då nya fartyg kostade 235–250 miljoner DKK. dollar.
Samtidigt stiger också räntorna, vilket innebär stigande finansieringskostnader. Det är därför vi har flyttat från marknaden för nya fartyg och sedan jobbar vi på att få ett bra kassaflöde, säger direktören.
Flex LNG-direktören inledde också paneldebatten med en nyhet om ingåendet av tre nya kontrakt som löper på långa Time Charter-avtal – sju år för två av fartygen medan ett enstaka fartyg har fått ett tioårigt avtal.
Framtidens bränsle trots allt
Efterfrågan på flytande naturgas, LNG, har ökat under senare tid och Rysslands beslut att invadera Ukraina har inte minskat efterfrågan. Å andra sidan betyder det också att det inte finns mycket kapacitet på marknaden.
Enligt Øystein Kalleklev från Flex LNG har detta också inneburit att marknaden för långtidskontrakt för närvarande är betydligt mer attraktiva än spotmarknaden.
Ljus framtid för LNG
Även om det finns utmaningar med stigande priser och kapacitetsbrist var det ingen på scenen som tvivlade på att framtiden är ljus för LNG-sektorn.
- Om du letar efter ett bränsle för de kommande 30-40 åren är LNG definitivt framtiden för den perioden. Det pratas mycket om andra bränslen som metanol och ammoniak, men var får man det ifrån? Och hur lång tid tar det? LNG är lättillgängligt, säger Dain Detillier, Chief Operating Officer, Q-LNG Transport.
Perfekt för ny teknik
Golar LNG CFO Eduardo Maranhao tror också att efterfrågan på flytande naturgas kommer att öka under de kommande åren.
- Det kommer att bli en ökad efterfrågan på LNG. Tidigare har LNG setts som ett övergångsbränsle, men jag tror att LNG kommer att spela en stor roll i energiförsörjningen i framtiden, sade Eduardo Maranhao.
Lämpar utmärkt
LNG kan spela en betydande roll i övergången från olja och - i Europa - gasledningsgas från Ryssland, men ser vi på framtiden med sikte på utsläpp av koldioxid och behovet av ett lägre CO2-fotavtryck för industrin, förblir LNG en källa till höga föroreningar, och som bränsle för sjöfartsindustrin delar den flytande naturgasen vattnet.
Eduardo Maranhao replikerade dock Øystein Kalleklev från Flex LNG ”att koldioxidavskiljningsteknologier (CCS) som kan fånga upp CO2 och lagra den är lysande lämpade för LNG-fartyg”.
- LNG-fartyg är idealiska för kolavskiljning. Du behöver inte göra ett kylelement för att kyla CO2, så jag tror att du kommer att se många LNG-fartyg med kolfångningsteknik. Det kommer att hända inom en snar framtid", stod det.